Sv: En pussig teori om bileiere - noe i den?
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Samtidig vil mange regne SUV som "ut". Som sjefsbil vil jeg vel si at man har enkelte SUV-modeller som går inn i kategorien, men "sjefsbil" ser jeg mer på som Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S80.
Vi har sjefebil, og det uten å være særlig sjefete.
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
De fleste SUV-ene, i den tolkningen vi har av SUV-er her til lands, er forhøyede kompakte personbiler. Større hjul, videre hjulbue og litt ekstra høyde ellers, så har man en SUV. Og nå ser man det mer vanlig at disse bilene ikke har 4WD engang.
Bilene har dårligere kjøreegenskaper enn personbiler flest. Og de sannsynligheten for at de velter i en krasj er større pga. det høyere tyngdepunktet.
Jeg kan forresten si meg enig i SUV-tankene dine, og jeg skjønner heller ikke greia.
Jevnt over er de elendige på kjørecomfort, urbukelig til bykjøring og mange av de er lite effektive når det kommer til drivstoffbruk. Med en vanlig personbil med 4WD har man i mine øyne en bedre bil fordi man har fordlene med firhjulsdriften samt kjørecomforten man får i en lav, vanlig og mer aerodynamisk utformet bil.
Mange bruker "det er godt å sitte høyt å ha så god oversikt" som argument da, men jeg synes det føles litt som å kjøre buss Jeg har kjørt Toyota Land Cruiser(føles ut som å kjøre båt), Nissan Quashqai (eller hva den heter, skikkelig humpete og stiv er den iallefall, ingen god bil å kjøre) og VW Tiguan og er ikke imponert over noen av dem.
Men det finnes SUVer som er for sjefer også altså. Show off-sjefer. De som kjører SUVer (noen av den helt ubrukelige til formålet) for å flashe stor konto. For eksempel Porche Cayenne, BMW X6, Lexus sine SUVs (Håkon og Mette Marit kjører visstnok rundt i en slik, i følge mine kilder ) og Audi Q7. Dette er jo biler i en prisklasse som folk flest benytter til huskjøp