|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg vrir ikke på det jeg selv sier jeg var hele tiden sagt at npr hvit vaskehjelp er dyrt og vanskelig tilgjengelig så kan jeg forstå at folk velger svart vaskehjelp til å løse tidsklemma. Igjen, om det får deg til å tro at jeg dermed synes at sosial dumping er ok, så får det stå for din regning at du ikke får med deg den biten der jeg synes at et ok tiltak hadde vært å gjøre det rimeligere og lettere tilgjengelig med hvit OG gjøre det dyrt med svart.
![]() |
#62 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepike
Men hva argumenterer du for? At man skal jobbe for at ingen/færre bruker svart arbeidskraft i det markedet som er idag, eller jobbe for at staten tilrettelegger det slik at det ikke er lønnsomt å bruke svart arbeid kontra hvit? Det siste bør være det man streber etter, så lenge det er så god grobunn for svart arbeid nå.
![]() |
#63 |
anglofil
Jeg argumenterer for at man skal slutte å bruke svart arbeidskraft ja, sosial dumping er ikke en bra ting og det håper jeg de fleste er enige i. Det handler om å "walk the talk", hørt det utrykket? Være konsekvent, er man mot noe så er det aldri ok, ikke i egen privat hjem heller selv om mye vil ha mer.
![]() |
#65 |
anglofil
Jeg bryr meg overhode ikke hvilke parti du stemmer. Men jeg bryr meg og henger meg opp i at folk er prinsipielt mot noe, men så kan det forsvares alikevel hvis det tilfeldigvis finnes en annen grunn som liksom gjør det helt "ok" å gjøre noe ulovlig. Man er for eller mot sosial dumping, enkelt. Om man gjør det selv er en privat sak men da får man jammen stå frem og forsvare det man er med på å utnytte.
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeDet er ikke så dyrt eller så vanskelig å betale hvitt altså. Enkle skjema som man kan laste ned. Vi hadde tidligere "hvit" vaskehjelp og "hvit" dagmamma. Når det er hvit barnepass kan man jo i tillegg trekke det fra på skatten. Har jo også noe med sykepenger, pensjonsgivende inntekt og andre rettigheter å gjøre. Synes ikke at man kan forsvare svart arbeid. Jeg synes samvittigheten ovenfor den som du ansetter teller mye mer enn de få skattekronene det er snakk om til staten. (selv om jeg betaler min skatt med glede altså! ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
anglofil
nettopp.
![]() |
#68 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg er enig med Lisa i mye her. Den prismessige forskjellen mellom hvit og svart vaskehjelp er så liten at det klarer folk altså, om de ønsker det.
![]() |
#69 |
Shake it out!
|
I min ordbok er ikke "forstå" synonymt med verken "akseptere" eller "forsvare, Lisa. Hadde jeg ment det hadde ikke innlegget mitt handlet om å sette inn tiltak som gjorde svart arbeid dyrt og hvitt arbeid billigere og lettere tilgjengelig. Så får du bare akseptere at jeg definerer "forstå" på en annen måte enn deg og slutte å beskylde meg for synspunkter jeg ikke står inne for. Du trenger ikke tolke meg når jeg sier rett ut hva jeg mener, og hvis du fremdeles tror jeg forsvarer svart arbeid så kan jeg godt begynne med ville tolkninger av dine meninger også
![]() |
#70 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeAng. hvit og svart vaskehjelp, så spiller geografiske forhold en rolle. Her jeg bor er det kun hvite vaskebyrå, og de få byråene som finnes har sprengt kapasitet. I tillegg er det svindyrt, da de tar betalt for kjøring i tillegg til rengjøring. På grunn av spredt bebyggelse og store avstander mellom oppdragene er det veldig, veldig vanskelig å få tak i vaskehjelper som ikke jobber svart uten at det koster skjorta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
anglofil
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg bare leser det du skriver jeg Milfrid, nothing more nothing less. Om du mener du annet så får du la være å skrive det.
![]() |
#72 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeHvis det var så lett og billig å ha hvit vaskehjelp ville ikke svart være så utbredt, sitat min venstrepolitikerspire venn. Jeg gir meg ikke på at man burde legge ned arbeid i å gjøre det vanskelig og dyrt å ha/ være svart (og ikke bare vaskehjelp) og lettere og billigere å være hvit.
![]() |
#73 |
anglofil
![]() Sv: Tjener/stuepikeSå må jeg bare legge til at mange av naboene mine, (og omgangskrets forøvrig) som har svart vaskehjelp, og som overhode ikke ser noe galt med det er alle gode SV'ere
![]() |
#74 |
Mother of Dragons
|
Det er ikke til å komme bort i fra at enkelte steder er det vanskelig å finne hvit vaskehjelp.
![]() |
#75 |
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeHva tenker dere om de skattereglene som ble innført i Sverige for noen år siden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Shake it out!
|
![]() |
#77 |
anglofil
Ikke noe behov for å "tolke" folk som sier rett ut hva de mener. Fint ting, fortsett med det
![]() |
#78 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeMen så fint da, at du omsider har fått med deg at jeg fra begynnelsen av har sagt at svart arbeid er et problem som vi må gjøre noe med. Her har jeg lest alle svarene dine som om du trodde at jeg mente at svart arbeid var noe man bare måtte akseptere. Beklager at jeg tolket deg feil og trodde du var vrang og vanskelig siden du insisterte på at jeg hadde meninger jeg gjentatte ganger sa jeg ikke hadde.
![]() |
#79 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Jeg svarte på HI av Brutus, og leste det ikke slik at hjelp i hjemmet automatisk betydde au pair. Tolket du det slik da du leste HI altså? Men ser jeg leste litt raskt og overså ordet "lavtlønnet" Sist redigert av Ullvott : 10-03-10 kl 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepikeHva er galt med bare å vaske sjøl da?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|