Sv: Shabby chic, in eller ut?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg tror riktignok at veldig mange ser på relativt nybygde hus som "nøytrale", som. f.eks. hus fra 60-tallet og frem til i dag. Da tenker jeg ikke på arkitekttegnede villaer, men typiske ferdighus og husbankhus. Jeg syns ikke disse er nøytrale, spesielt ikke fordi endel av husene fra 80-tallet og fremover prøver å se eldre ut enn det de er, fordi "tradisjon" og "kos" selger. Da er husene i seg selv allerede noe jeg mener er en uheldig miks av stilarter. Jeg er generelt lite begeistret for stiler som prøver å se eldre ut enn det er. Fake er ikke fint, uansett.
Hvis man da skulle bygge noe idag som passer til idag, hva skulle det da vært?
Det er vel slik gjennom historien at stiler gjentar seg, mikses med hverandre, bygges på og endrer seg. Og endel år senere blir nettopp denne miksen sett på som unik og typisk. Jeg skjønner hva du mener, det er en slags miks av rette linjer og praktiske romløsninger med tidligere tiders stilarter. Jeg bare greier ikke helt å se at dette er uheldig på noe vis, ei heller kunstig. Det gir seg jo ikke ut for å være noe annet enn det det er, et vanlig kataloghus med litt romantiske detaljer.
Egentlig er det nesten skremmende få forskjeller på huset bestefar bygde på 50-tallet, det mine foreldre bygde på 80-tallet, det vi nå bor i fra 90-tallet og det vi bodde i før som ble bygd i 2004. Sikkert fordi alle er det jeg vil kalle "vanlige" hus, uten noe som helst spesielle detaljer noe sted. Ganske kjedelige med andre ord.