Sv: Shabby chic, in eller ut?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Nytt forsøk: det jeg mener er vel at jeg ikke nødvendigvis synes at tidsepoken veggene stammer fra er det viktigste med tanke på hva slags stil som vil fungere på innsiden. Du har ytterpunktene i form av gamle, skjeve trehus som stort sett vil se ut som de har fått på seg tvangstrøye hvis man gir det stålbenker, betong og minimalisme. Og Funkishus som ser overlessede og litt småkomiske ut hvis man lar tørkablomstene og pynteputene ta overhånd. Men det finnes en hel haug med hus og leiligheter som ikke har noe sånt åpenbart særpreg i seg selv, og hvor det meste kan fungere så lenge det er gjennomført og det kler menneskene som bor der.
ja, det var noe sånt jeg skrev tidligere i tråden også, vår leilighet fra 1860 har ingen møbler eller innredning fra den tidsepoken, men vi har beholdt gulv, dører og vegger originalt.
Jeg tror riktignok at veldig mange ser på relativt nybygde hus som "nøytrale", som. f.eks. hus fra 60-tallet og frem til i dag. Da tenker jeg ikke på arkitekttegnede villaer, men typiske ferdighus og husbankhus. Jeg syns ikke disse er nøytrale, spesielt ikke fordi endel av husene fra 80-tallet og fremover prøver å se eldre ut enn det de er, fordi "tradisjon" og "kos" selger. Da er husene i seg selv allerede noe jeg mener er en uheldig miks av stilarter. Jeg er generelt lite begeistret for stiler som prøver å se eldre ut enn det er. Fake er ikke fint, uansett.