Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Dette er litt vanskelig å svare på. Når du velger ord som spekulere blir det selvfølgelig fristende å svare "Helt enig, klart man ikke bør gå rundt å spekulere", men alt kommer jo an på hva man legger i det ordet. Jeg får i denne diskusjonen inntrykk av at du mener at alt som ikke kan bevises 100% er ren spekulasjon.
Jeg mener jo at hvis man som lærer (eller hvem som helst andre for den skyld) skal ta tak i et problem må man jo handle. Og hvordan man skal handle må jo nødvendigvis være avhengig av hva man tror som skjer. Jeg ville ha handlet på to forskjellige måter om et "vanlig" barn var frekk med meg, om et barn med en diagnose var frekk med meg eller om et barn som hadde alkholiserte foreldre var frekk med meg. (bær over med eksemplene, de er bare eksempler). En lærer må jo også handle på grunnlag av hvilken oppfatning h*n har av situasjonen, jeg vil ikke kalle det å spekulere.
Klart man må handle. Og dersom man mistenker at et barn ikke har det bra hjemme, så vil den handlingen bety at man kobler inn barnevernet og lar de gjøre jobben sin. Og har respekt for at barnevernet har en annen kompetanse enn en selv.
Jeg ser ikke noen motsetning mellom å prøve å gjøre noe med det bl.a. Skvetten påpeker om forutinntatthet og å handle. Det er jo et poeng at man får en riktig problemdefinisjon for deretter å kunne være med på å ivareta barnet det gjelder best mulig. Som du selv sier, man må kanskje møte barn i forskjellige situasjoner litt forskjellig og da er vel det beste at man også etterhvert får avklart hva som er hva?
En av grunnene til at jeg er såpass engasjert i dette er for øvrig at jeg jo har sett at det kan gjøres. Og det med stort hell. Handlekraftige lærere trenger slett ikke å synse/konkludere så mye om årsaksforklaringer. Jeg vil nesten si at det snarere er tvert imot.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 10-02-10 kl 16:01.
|