Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
him: Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig.
Selvsagt vet de fleste mest om sin hverdag. Det gjelder vel både lærere og foreldre. Man bør være litt forsiktig med å spekulere for mye om det man har begrenset innsikt om. Også når man som lærer ser en elev med atferdsvansker.
På den annen side:
Noen ganger kan det å få innspill utenfra gi et annet og mer komplett inntrykk enn det man opprinnelig hadde. Når en ansatt i BUP f.eks. opplever et problem med elevsynet i forhold til elever med vansker ofte, så bør det kunne gi en pekepinn i retning av at man kanskje må se litt nærmere på dette. Selv om den enkelte lærer mener at problemet er ikke-eksisterende. Eller når en som jobber med veiledning i skolen ofte må ta for seg et bestemt tema.
Noen ganger tror jeg både lærer og foreldre kan bli litt for nære situasjonen og sin egen rolle i den selv til å få et helhetlig bilde. Da kan innspill utenfra være nyttig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|