Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
De nevnte denne begrunnelsen i artikkelen også. Jeg synes det er en hårreisende latterlig uttalelse.
Man kan være enig eller uenig i teorien, men hun som uttalte dette er jo faktisk ekspert i strafferett, og vet antakelig en god del om hva som rent faktisk vektlegges i slike saker - der forsett skal bevises. Man skal VITE hva slags skade det er påregnelig å utføre, og gjøre det med vilje. Så hva som er så veldig latterlig med at hun deler sine tanker/kunnskap, ser jeg ikke helt, at hun sier dette trenger da ikke bety at hun er enig. Hun poengterte uansett at dette kunne være en av flere muligheter.
Å sammenlikne med vinterføre/sommerføre syne sjeg ikke man kan gjøre, i all den grad alle som tar sertifikat også læres opp i at det er store forskjeller mht hvordan man bør kjøre, nettopp pga ulikeheten på føret. Skal man trekke parallellen bør man heller trekke frem sommerføre vs plutselig masse oljesøl i veien rett bak en sving. Mao noe man kanskje ikke kunne påregne.
Selv er jeg helt enig i at forsvarsløshet selvsagt burde være straffekjerpende. Voil tro det antakelig er slik i en rekke saker også.
Uansett synes jeg man lett har sett tendensen i media mht straffeutmåling, fint at det er gjort en skikkelig undersøkelse på det slik at det blir løftet opp til debatt.