Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 13:39   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De nevnte denne begrunnelsen i artikkelen også. Jeg synes det er en hårreisende latterlig uttalelse.

Man kan være enig eller uenig i teorien, men hun som uttalte dette er jo faktisk ekspert i strafferett, og vet antakelig en god del om hva som rent faktisk vektlegges i slike saker - der forsett skal bevises. Man skal VITE hva slags skade det er påregnelig å utføre, og gjøre det med vilje. Så hva som er så veldig latterlig med at hun deler sine tanker/kunnskap, ser jeg ikke helt, at hun sier dette trenger da ikke bety at hun er enig. Hun poengterte uansett at dette kunne være en av flere muligheter.

Å sammenlikne med vinterføre/sommerføre syne sjeg ikke man kan gjøre, i all den grad alle som tar sertifikat også læres opp i at det er store forskjeller mht hvordan man bør kjøre, nettopp pga ulikeheten på føret. Skal man trekke parallellen bør man heller trekke frem sommerføre vs plutselig masse oljesøl i veien rett bak en sving. Mao noe man kanskje ikke kunne påregne.

Selv er jeg helt enig i at forsvarsløshet selvsagt burde være straffekjerpende. Voil tro det antakelig er slik i en rekke saker også.

Uansett synes jeg man lett har sett tendensen i media mht straffeutmåling, fint at det er gjort en skikkelig undersøkelse på det slik at det blir løftet opp til debatt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.