Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
En sosialhjelpsordning er behovprøvd, det er ikke sykelønnen. Jeg tror at ved å stramme inn på sykelønnsordningen, vil de som virkelig står i fare for å miste hus og hjem kvalifisere for sosialhjelp, vi andre får klare oss selv, med mindre vi har diagnoser som helt klart gir rett på sykelønn. Mange ting gjør nemlig, etter min mening, ikke det. .
Hvilke diagnoser skal da helt klart gi rett på sykelønn? Og hvem skal bestemme dette? Og videre, ja sosialhjelpen er behovsprøvd, den er så behovsprøvd at mange steder blir barnetrygd og minstebidraget regnet med i inntekten og tjener man da over fire - fem tusen i måneden så får man altså ingen sosialhjelp... ergo blir veldig veldig mange uten mulighet til å beholde hus og hjem. Jeg har endel medfødte familieære lidelser som gjør at ingen forsikringsselskap i verden ville forsikre meg mot disse sykdommene, hva skal jeg gjøre da? Sannsynligheten for å få en av disse sykdommene er rimelig stor, og jeg tar naturlig nok forhåndregler i forhold til dette. Men dette er ikke av betydning for noen forsikringsselskap. Man selger ikke forsikring på en bil man vet er i ferd med å falle sammen liksom.
|