Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Statussymbol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 22:48   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statussymbol

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg synes det er uhorvelig trist at du tror man er full av seg selv fordi man velger miljø. Trist på vegne av de fattige i verden, trist på vegne av alle som kommer til å lide på grunn av miljøødeleggelsene, trist på vegne av dyrearter og uberørte områder som vi er i ferd med å miste.

Men hvem har sagt at jeg synes det? Jeg kjøper bare ikke endel påstander i denne tråden. F.eks. at man ikke kjøper hytte fordi man ene og alene tenker på miljøet..... Jeg tror nemlig at de aller, aller fleste kunne tenke seg hytte (stor eller liten spiller i grunnen ikke så stor rolle), men at økonomien oftere setter en stopper for ting man ønsker seg, enn et genuint syn på at man redder miljøet ved at man IKKE kjøper hytte. Det er min oppriktige mening, for det er da vel virkelig slik at de aller fleste av oss har vært på hyttetur og tenkt at "jammen er det koselig med hytte,hmmm...kanskje vi skulle spare til en hytte også?" også drømmer man litt, og tenker litt, og så kommer man frem til at man ikke har penger akkurat nå, men kanskje en gang i fremtiden....

...og du evner å få meg til å føle meg som om jeg skulle være en slik ubetenksom egoist som ikke tenker på miljø i det hele tatt. Så da vet du det og!

Gammel 22-01-07, 22:52   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke ha hatt ei hytte om jeg fikk den gratis. Jeg har mer enn nok med å vedlikeholde og passe på hus og hage, jeg orker ikke flere eiendeler som krever noe av meg. For meg er ikke ei hytte et statussymbol, men en plikt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 23:08   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...og du evner å få meg til å føle meg som om jeg skulle være en slik ubetenksom egoist som ikke tenker på miljø i det hele tatt. Så da vet du det og!

Det er disse signalene du sender ut. Du får heller gå igjennom hva du skriver enn å laste oss som leser det, dersom vi oppfatter noe annet enn hva du mener.

Økologisk er dyrere fordi det er dyrere å produsere mat som må lukes for hånd, ikke sprøytes med kjemikalier. Det er dyrere å gi dyr ekstra plass og stell og bra fôr, enn å ha dem tett sammen og ikke gi dem bra fôr, i tillegg må man ta risikoen i fht at det ikke blir avling i det hele tatt forsi man ikke kan sprøyte med kjemikalier mot utøy. Det er også mindre avlinger, fordi man ikke bruker kunstgjødsel.

Foreløpig har myndighetene latt forbrukerne velge, og ikke enkelte subsidiert matvarer og ilagt andre avgifter. Kanskje folk ikke bør få disse valgene selv, når vi ser hvilke elendig livsstil som fremmes gjennom at så mye dårlig mat er billig og så mye sunn og etisk mat er dyr. Jeg holder en knapp på kunnskap en stund til, men har mine tvil til folks sunne vett. Jeg begynner å bli positiv til usunnhetsavgifter på rælmat, hvor gebyret kan subisidiere sunn og etsik mat, samt at alle klær, som de t-skjortene på HM og lekebiler på ToysR'Us ilegges en barnearbeidsavgif, en frakteavgift og et generelt miljøstraffegebyr.

Gammel 22-01-07, 23:10   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker som vanlig Polyanna.

Gammel 23-01-07, 00:39   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg skjønner hva Elin mener.

Muligens er dette fordi jeg kjenner den type mennsker som hun beskriver i RL. Jeg oppfattet spørsmålet hennes om noen er "bedre" enn andre mer på den måten jeg selv oppfatter det. Og jeg oppfatter det dithen at enkelte synes det er prisverdig å klare seg uten bil, men samtidig dra på en masse eksotiske ferier verden rundt. Og jeg spør meg selv om det ikke er like prisverdig og ha en gammel rånebil, men aldri reise lengre på ferie enn til Sverige (i selsamme rånebil. ). Og er det ikke like uansvarlig miljømessig å reise på langweekender til andre land som å ha ei hytte? Og er det ikke bedre å bruke norsk energi (som så vidt jeg er rimelig "ren") enn andre lands energi?

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg sikkert har mine svin på skogen. Hytte på Oppdal ville jeg ikke hatt om jeg fikk kastet den etter meg, men det betyr neppe at jeg er mer miljøbevisst enn de som har det. Og det er slik jeg oppfatter Elin sine innlegg. At man kan ikke nødvendigvis måle miljøbevissthet på en "enkel" måte.

Kanskje jeg feks er et gigantmiljøsvin fordi jeg jobber med data? For alt det jeg vet så forårsaker dataindustrien enorme miljøutslipp. Jeg har ikke den fjerneste anelse. Jeg fikk vite for 14 dager siden at de høye NOx (?) utlippene bioenergi var problematiske i forhold til feks gasskraftverk. Jeg tror rett og slett dette er for komplekse spørsmål til at vi kan koke de ned til: Du har hytte i Oppdal = miljøsvin, Jeg har det ikke = mye bedre.

Gammel 23-01-07, 01:33   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror jeg skjønner hva Elin mener.

Muligens er dette fordi jeg kjenner den type mennsker som hun beskriver i RL. Jeg oppfattet spørsmålet hennes om noen er "bedre" enn andre mer på den måten jeg selv oppfatter det. Og jeg oppfatter det dithen at enkelte synes det er prisverdig å klare seg uten bil, men samtidig dra på en masse eksotiske ferier verden rundt. Og jeg spør meg selv om det ikke er like prisverdig og ha en gammel rånebil, men aldri reise lengre på ferie enn til Sverige (i selsamme rånebil. ). Og er det ikke like uansvarlig miljømessig å reise på langweekender til andre land som å ha ei hytte? Og er det ikke bedre å bruke norsk energi (som så vidt jeg er rimelig "ren") enn andre lands energi?

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg sikkert har mine svin på skogen. Hytte på Oppdal ville jeg ikke hatt om jeg fikk kastet den etter meg, men det betyr neppe at jeg er mer miljøbevisst enn de som har det. Og det er slik jeg oppfatter Elin sine innlegg. At man kan ikke nødvendigvis måle miljøbevissthet på en "enkel" måte.

Kanskje jeg feks er et gigantmiljøsvin fordi jeg jobber med data? For alt det jeg vet så forårsaker dataindustrien enorme miljøutslipp. Jeg har ikke den fjerneste anelse. Jeg fikk vite for 14 dager siden at de høye NOx (?) utlippene bioenergi var problematiske i forhold til feks gasskraftverk. Jeg tror rett og slett dette er for komplekse spørsmål til at vi kan koke de ned til: Du har hytte i Oppdal = miljøsvin, Jeg har det ikke = mye bedre.

og jeg him..... som muligens klarer å formidle hva jeg mener mye bedre enn meg selv

Jeg som him, kjenner slike fæle grusomme miljøsvin som har hytter som mer ligner slott, og vet at de aller fleste av de har tatt miljøhensyn ved bygging av sine ellers uforsvarlig store "hytter", svært mange energibesparende tiltak som er tilgjengelig i dag men som ikke var tilgjengelig for bare få år tilbake.

Jeg kjører selv en diger (men ny) SUV og jeg har svømmebasseng med 10 000 liter vann oppi. MEN jeg kjøper alt jeg kan kjøpe økologisk, selv om det betyr at jeg i ettermiddag betale $ 1,54 mer for et beger med 4 dl lettrømme enn om jeg hadde valgt den vanlige (og Mim, jeg har stor respekt og beundring for bønder som driver økologisk jordbruk bare så det er sagt)... og vi har investert i soloppvarmet varmtvanns-bereder istedenfor strøm eller gass, og jeg gremmes grønn over at alt av glass og flasker KASTES her på øya, og et det ikke er pant på mineralvannbokser/flasker, men at de kastes for å bli kjørt bort på en søppelfylling hvor de brenner all type søppel uten renseanlegg slik at all den fæle røyken går rett ut i lufta, og inn i lungene til de som bor rett i og rundt søppelfyllingen og hvor sotet legger seg som finkornet støv overalt i kilometers omkrets, i mens borgermesteren snakker om "Beatyfication of the island" som noe av det viktigste i årene som kommer uten å nevne et eneste miljøtiltak eller hva han har tenkt å gjøre med at helsepersonell har konstatert større andel av lungekreft og spontanaborter hos folk i områdene rundt der forurensningen fra søppelfyllingen er størst.

Så joda, jeg vet faktisk også noe om viktigheten av å ta vare på miljøet, og det også da sure, bitre stortingsrepresentanter på flyreise hjem til distriktene ved helgefri, klager over at det bare er 5 avganger pr. dag til Ålesund, og bare 8 pr. dag til Trondheim. At fly forurenser mer enn noe annet, sneier ikke engang innom topplokket på våre folkevalgte stortingsrepresentanter, bare JEG kommer meg hjem dit JEG bor, til den BILLIGSTE tenkbare prisen mulig, ELLERS får konkurrenten stats-avtalen neste år, så bare pass dere, for vi er folkevalgte ,og vi har makt! Og folk flest griner på nesen over de dyre flyprisene, og klager over alle skatter og avgifter på flybillettene, og tyr til miljøsvinet Ryanair selv om de er aldri så miljøbevisste ellers, for billettene er da BILLIGE må vite!

...og da synes jeg fortsatt er helt håpløst at enkelte synes jeg er helt ute på viddene fordi jeg forsøker å si at man ikke bare kan skylde på dyre store biler, hyttepalass, som om noen er verre enn andre, og som at de som har store hytter ikke har forstått viktigheten av å ta vare på miljøet, men at de som nøyer seg med det ene hjemmet sitt, og sykler til jobben, VIRKELIG har skjønt det.

Jeg ser på overskriften til denne tråden og konstaterer at for noen er det status å proklamere med hvor miljøbevisst man selv, er og hvor lite miljøbevisste andre er. I enkelte miljøer gir det status.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.