|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen? | |||
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11 | 5,53% |
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF |
97 | 48,74% |
Synd på noen av dem |
75 | 37,69% |
Dustepoll/har ikke sett programmet |
20 | 10,05% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Som noen under her har presisert: Det handler ikke om å ikke ha empati, eller å synes at "fattige bare kan ha det så godt." Tråden handlet om luksusfellendeltakerene, ikke fattige generelt. Jeg vil selvfølgelig også heller at mine barn blir gjeldsslaver enn mennesker totalt blottet for empati. (Også kalt psykopater.
Men hva skjer når all gjelden blir slettet? Hvem betaler den? Jeg synes et vesentlig poeng må være at man faktisk må betale det man skylder, om det så tar mange år. Hva lærer man vel av at noen andre bare kommer og stryker gjelden din? Jeg kan virkelig ikke se at ordningen i USA er noe bedre enn den vi har i Norge.
Var det behov for en presisiering her altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Gjeldsordning er en avtale mellom den som skylder penger og de vedkommende skylder penger til om at vedkommende i en periode på 5-7 år skal leve av et fastsatt beløp per måned. Alt utover det skal gå til kreditorene. Etter disse årene blir gjelden slettet, men dersom personen f.eks. arver eller vinner i lotto, har kreditorene allikevel krav på disse pengene.
Herfra
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
Begge varianter kan vel brukes som en flukt fra virkeligheten.
![]() |
#4 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Mulig det, men jeg kan bare ikke se at de kan likestilles. Og siden bulimi også ble nevnt i samme settingen i et tidligere innlegg. Hvordan ble å kaste opp mat en flukt fra virkeligheten?
![]() |
#5 |
Halloen!
Enig med Billa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?For min del handler det ikke om å skape en konkurranse, men det å kaste stein i glasshus.
![]() |
#7 |
Halloen!
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Iset: Det skjønte jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg tror jeg skjønner hva du mener...
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg snakker ikke så mye om meg selv siden jeg ikke er der jeg var lenger, men jeg har jo vært oppi det og synes det er litt rart når man (for å ta et eksempel helt ut av løse lufta) kan sitte som veldig overvektig og disse andre for å ta dårlige valg i livet, ha lite selvkontroll osv. DET blir å kaste stein i glasshus, synes jeg. Ikke det at kun "perfekte" mennesker skal ha "lov" til å dømme, jeg burde egentlig ikke uttale meg i det hele tatt siden jeg jo dømmer andre jeg også. Jeg er jo feks. altfor dømmende overfor røykere og burde vite bedre. Alle dømmer. Det er bare disse "for noen nek som har satt seg i denne situasjonen, de må være dumme som ikke har bedre selvkontroll enn det"-uttalelsene jeg reagerer på. Det er jo det samme med programmer som Slankekrigen, Du er hva du spiser og lignende, folk sitter og akker seg over disse dumme overvektige som ikke skjønner at hamburgere er fetende.
![]() |
#10 |
frakoblet
|
Billa, jeg kommenterte eksemplene du trakk frem og sammenlignet - kutting og et behov for å leve et liv med eksotiske reisemål og liksusmiddager. Mangel på evne til økonomisk styring kan veldig gjerne komme av omsorgssvikt, slik som selvskading også kan gjøre. Selv om det selvsagt finnes næpskræll som bare ikke gidder å ta tak.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|