Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Den beste julekonfekten og julesnopet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-09, 12:23   #21
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Den beste julekonfekten og julesnopet?

Sjokoladekola må jeg ha hver jul:

http://www.recepten.se/recept/chokladkola.html

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:13   #22
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Iset, tusen takk for oppskrift. Den høres helt fantastisk ut!!
Peanøttsmør er ført på handlelisten til i morgen.

Gammel 21-12-09, 23:15   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå står en stor boks Snickers i kjøleskapet, seksåringen forspiste seg i dag. Klarte ikke la være å lage dem nei.

Og så laget jeg marsipan-cookies av hjemmelaget marsipan. Bare skar den i skiver, drysset over kanel og sukker og stekte i 7-8 minutter på 180 grader. Snaddersnaddersnadder. Og sjokoladetrøfler, de skal jeg rulle ut nå. Kjempegodt.

Sist redigert av Dixie Diner : 21-12-09 kl 23:24.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:27   #24
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sjokoladetrøfler står på min plan for kveld/natt også!
Hvilke oppskrift bruker du? Jeg har aldri prøvd meg på den sorten før, og vurderer å bruke denne:
Fløtetrøffel
ca. 30 stk.

225 g mørk sjokolade
1 ½ dl kremfløte
1 ss konjakk (kan sløyfes)
100 g (1 ¾ dl) Dansukker Melis
1 ss sterk, kald kaffe
Kakaopulver

Ha fløten og sjokoladen i en rustfri kasserolle og kok opp. Rør til sjokoladen er smeltet og blandingen er jevn. Avkjøles til romtemperatur.

Rør inn kaffen, konjakken og melisen. Rør til det blir en jevn masse. Dekk til og sett kjølig i 2 timer.

Form til boller som rulles i kakaopulver. Legg i papirformer. Oppbevar kjølig.

Bra eller ikke tror du?
*Bruer Iset som oppslagsverk*

Gammel 22-12-09, 00:10   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres kjempegodt ut! Det er noe lignende jeg også gjør. Jeg koker opp 2 dl kremfløte og lar 300 gram mørk sjokolade smelte i. Så har jeg oppi 25 gram smør og lar det smelte og rører godt. Jeg skulle også hatt en slags smak oppi, men jeg hadde ikke noe i hus, så det blir rene sjokkistrøfler her.
Heller det oppi en bolle og lar det stå i kjøleskapet i noen timer til det er blitt stivt. Så bruker jeg en skje til å grave ut en "dose" og ruller til en ball i hendene, før jeg ruller ballen i kokos eller kakaopulver. Hakkede nøtter kan også brukes, eller man kan smelte mer sjokolade og dyppe dem nedi og SÅ rulle dem i kakao/nøtter/kokos. Jeg gjorde ikke det. Jeg har dem i en boks i fryseren, de kan også være i kjøleskapet. De ligger ikke i papirformer.

Neste gang kommer jeg nok til å bruke halvparten lys og mørk sjokolade. Jeg elsker mørk sjokolade, men disse ble veldig intense. Det stod ingenting om sukker eller melis i min oppskrift, jeg tror de hadde blitt bedre med det oppi så det skal jeg ha i neste gang.

Gammel 22-12-09, 21:13   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo nesten identisk oppskrift jo. Min har bare kellogs spesial K i tillegg.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei dette er som konfektbiter, her er oppskriften:

1 glass peanøttsmør, bør helst være crunchy type
2 dl lys sirup (går godt med mørk og altså)
1 dl sukker

2-3 dl kokosmasse
3 plater lys kokesjokolade eller melkesjokolade

Smelt sirup og sukker sammen i en gryte. Sukkeret bør være mest mulig smeltet så det ikke knaser i tennene.
Ha oppi glasset med peanøttsmør og kokosen og bland GODT sammen. Ha evt mindre kokos i om det blir for tykt (jeg tror jeg tok 3 dl i, men jeg målte ikke helt).

Ha alt utover i en liten papirkledd langpanne. Sett den i kjøleskapet i ca 15 minutter til det er helt hardt.
Smelt sjokoladen (jeg bruker mikroen) og hell den utover peanøttmassen. Bre den godt utover så den dekker massen helt. 3 plater er akkurat passe har jeg funnet ut, da smaker det best.

Sett det i kjøleskapet til det er helt stivt. Ta ut hele papiret med massen på, legg det på kjøkkenbenken og skjær massen i firkanter. Velg størrelse selv, men siden dette skal være litt konfektaktig, bør bitene ikke være større enn dobbelt så store som twist feks.

Legg dem lagvis med bakepapir i en kakeboks og oppbevar dem i kjøleskapet.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 23:03   #27
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

I dag har jeg laget marspiankuler, druknet dem i cognac og rullet i smeltet sjokolade.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 23:07   #28
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Før jeg entret FPs vinduerlige matoppskriftsverden, lagde jeg bare marsipan. Nå har jeg andre året på rad laget issjokolade og franske brostein, og i år også bountykuler. De siste ble kjempegode og er et fabelaktig alternativ til marsipan for oss nøtteallergikere. Takk for den oppskriften, Iset!

Gammel 22-12-09, 23:23   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det var jo nesten identisk oppskrift jo. Min har bare kellogs spesial K i tillegg.

Var det? Jeg så nok for raskt på oppskriften der, trodde det var noe ala Snickerskake/Ritzkake. Det skal egentlig være cornflakes eller lignende i denne ja, men jeg sløyfer det, synes det er MYE bedre uten. Men peanøttsmøret må være crunchy da.

Gammel 23-12-09, 00:29   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde veldig god marsipankonfekt i dag. Jeg har latt en neve tørkede aprikoser ligge i bløt i konjakk noen dager, og i dag hakket jeg opp en del av dem og blandet dem med hjemmelaget marsipan (laget med 300 g mandler og 200 g sukker, som jeg også blandet litt av konjakken i), trillet til kuler og dyppet i mørk sjokolade. Nam!

Det var flere aprikoser enn jeg hadde marsipan til, så de resterende spiste vi som de var, altså grundig konjakkmarinerte. De var egentlig enda bedre enn marsipanen. Skummelt gode, faktisk. Man skal ikke spise mange sånne før man blir grundig på en snurr.

Jeg brukte ikke all marsipanen til dette, jeg lagde også noen som jeg fylte med portvinsmarinerte svisker, som jeg har laget flere ganger før. Også de ble trukket med mørk sjokolade og ble veldig gode.

Gammel 23-12-09, 00:48   #31
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og for å slenge meg på Skilpaddas fylte marsipankonfekt; rosiner marinert i rom er også veldig godt som fyll i marsipankonfekt trukket med sjokolade.

Gammel 23-12-09, 01:02   #32
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri laget konfekt, så her kjøper vi sjokolade.
Av sjokolader må vi ha følgende i julen:
* Bounty
* Firkløver
* Stratos
* Lohengrin
* Hobby
* Mandelstang
* Troika
* Banansjokolade

Ellers har jeg oppdaget Walters mandler.. pokker at jeg smakte på den da...

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 01:03   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Mandelstang.

Gammel 23-12-09, 01:23   #34
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Nå har jeg lest oppskriften på de kulene dine Iset... pokker, gjett hvem som må lage konfekt i romjulen. De så jo himmelske ut!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 01:29   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Mine pokkers Bountykuler gikk i oppløsning da jeg hadde dem i sjokoladen, det ble ikke seigt nok. Noen overlevde da. Sist gikk det greit, vet ikke hva jeg gjorde galt. Nåja, sjokoladetrøflene ble gode og Snickersen ble digg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.