Sv: Country, danseband, og trønderrock
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
En gang hørte jeg dikteren Triztan Wintorn snakke om kunst og evne til vurdering av kunst i et program på TV. Han er jo noget kontroversiell, og hadde fått sin del av kritikk for å si det sånn. Han sa noe sånt som at "Hvis du går inn på en utstilling av oljemalerier uten å ha noe som helst kunnskap om farger, form og sammensetninger, og du da begynner å klage på at du ikke forstår noe. Da er toget gått, da. Da får du takke deg selv." Det syns jeg passet fint å refere til her nå. Jeg følte meg veldig truffet av det, og det åpnet øynene mine og ga meg enda større respekt for dem som lager kunst i alle former.
Men da sier du jo implisitt at hvis det virkelig er kunst vil den kunne oppfattes av kjennere. Hva med kunstnere som Vincent Van Gogh, han var ikke noen annerkjent kunstner i sin tid (var det ikke han som bare solgte to bilder mon tro?), betyr det at det ikke fantes folk i hans tid som kunne kjenne igjen kunsten, eller er han egentlig ikke noen kunstner?