|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Jeg... | |||
| er kristen og har adventsstake |
|
44 | 28,39% |
| er kristen og har ikke adventsstake |
|
4 | 2,58% |
| er agnostiker og har adventsstake |
|
23 | 14,84% |
| er agnostiker og har ikke adventsstake |
|
3 | 1,94% |
| er ateist/humanetiker og har adventsstake |
|
55 | 35,48% |
| er ateist/humanetiker og har ikke adventsstake |
|
13 | 8,39% |
| har enn annen religiøs tro og har adventsstake |
|
1 | 0,65% |
| har enn annen religøs tro og har ikke adventsstake |
|
0 | 0% |
| har et helt annet alternativ, og det utdyper jeg i svaret mitt. |
|
12 | 7,74% |
| Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Adventsstake og religiøs tro
Nei hva tenker du på da? Vi har adventsstake (når vi husker det), ellers har vi ingen religiøse symboler så vidt jeg vet. Det er godt mulig det sniker seg inn noen uten at jeg tenker på at det er religiøst dog. Vi har lyskule i vinduet, og spir i toppen av treet. Ellers pynter vi med glitter og nisser. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det jeg tenker er at de fleste gamle tradisjoner og symboler rundt høytider har religiøst opphav. Solsnufeiring med etegilde og blot hadde sterke religiøse elementer i sitt opphav og fremdeles er det noen som feirer religiøs hedensk jul uten at det gjør at jeg er nøye på å sile ut hvilke elementer av julefeiringen min som har slikt opphav og tar avstand fra det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Veldig enig i disse to avsnittene.
|
|
|
#4 |
|
Princess Skids and Scars
|
Jeg mener ikke at det å bruke religiøse symboler er å ta noe fra en religion uten å ta hele pakken på generellt grunnlag jeg heller, men jeg føler meg hyklersk om jeg gjør det. Jeg bryr meg heller ikke om at andre ikke-kristene døper barna sine fordi det er tradisjon heller, bare de er ærlige på at det er derfor de gjør det og ikke kommer med dumme ureflekterte unnskyldninger om at det er fordi de vil gjøre det enklere for dem å konfirmere seg. Sist redigert av Pia : 29-11-09 kl 21:13. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|