Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Det endel sier (meg inkludert) når det gjelder å kjøpe vs laste ned musikk, er at man ofte liker 1-2 sanger fra et album. Og man liker 1-2 sanger fra veldig mange album. Jeg er ikke interessert i å betale 100-150 kr minst for hver cd jeg kjøper med 8 spor jeg ikke liker, for så å rippe 2 spor inn på pc for å legge på mp3-spilleren eller mobilen. Det har lenge vært mildt sagt vanskelig å få kjøpe lovlig digitalt det man faktisk ønsker å høre på, men det kommer seg. Heldigvis. Og jeg kjenner ikke så mange som laster ned musikk i så stor stil som før heller, de fleste snakker ikke så mye om det i hvertfall. TV-serier derimot...
Angående gratisversjonen av spotify: det er vel et håp om at det skal bli såpass mye reklame på den at dette blir en betaling for tjenesten. Men hadde gratisversjonen blitt borte, hadde jeg betalt. Jeg vurderer faktisk å kjøpe betalt versjon hvis HP har rett i at man nå kan få det på ipod, det har vært den store svakheten med spotify slik jeg ser det, altså at man er bundet til pc.
Biblioteket forkludrer også moralen litt tror jeg. Man kan låne en lydbok/film på biblioteket (lovlig, gratis) eller man kan laste den ned (ulovlig, gratis). For meg som forbruker/kunde er det ikke så lett å se forskjellen helt umiddelbart, det hadde aldri vært aktuelt å kjøpe den boken til 4-500 kr. Jeg ser jo at hvis færre låner på biblioteket vil det kanskje bli mindre innkjøp derfra på lang sikt etc etc, men det er en årsaksrekke som er litt vanskelig å forholde seg til.