Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 18:37   #17
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Jeg tror at man litt for ofte tenker svart/hvitt. Spesielt når det handler om gruppesettinger som f.eks. en klasse.

Jeg tror at både lærere og foreldre lett kan havne i den fella at de er med på å forsterke denne polariseringen. Med det resultat at noen barn får all skyld og alle konsekvenser, mens andre ikke får nødvendig korrigering.

Om det er slik i ditt tilfelle vet jeg ikke, men det skremmer meg litt når man er så bastant i inndelingen av barn i grupper. Mennesker fungerer som regel ikke helt uten innspill fra andre. Vi påvirker hverandre på forskjellige måter og folk gjør som regel ikke ting som ikke på en eller annen måte gir gevinst.

I grupper der bråk er et problem, til tross for mange forsøk fra den voksne sin side på å gjøre det lite "lukrativt" å bråke er det naturlig å se etter andre kilder som er med på å forsterke og opprettholde atferden. Også blant de som tilsynelatende ikke gjør noe. Det er visst ikke så uvanlig at man finner noe av årsaken der.

Når vi bygger videre på et svart/hvitt-bilde av noe som skjer i en gruppe er det en stor fare for at barn som allerede på grunn av atferdsvansker etc. er utsatt og har en negativ rolle, blir enda mer svartmalt og får skylden for mer enn det de bør være ansvarlige for. De fleste har vel hørt om det typiske "problembarnet" som alltid fikk skylda, selv når det var ufortjent.

I tillegg er det ikke akkurat en fordel at de som klarer det sosiale spillet bedre blir ansett for å være rene engler og slippe unna all oppdragelse i gruppen. Jeg husker fra egen oppvekst og egne observasjoner at de i grunnen utviklet ganske usympatiske trekk.

Som jeg har sagt mange ganger; jeg vet ikke hva som var tilfelle i ditt barns klasse. Men jeg skjønner ikke helt hvordan du kan være så skråsikker på at ditt barn ikke har noe å si for hvordan klassen fungerer.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.