Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overbeskytter dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 13:53   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbeskytter dere?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Vi ser også at vi har en veldig selvstendig storesøster, og en litt mer umoden lillebror. Så forventningene må også variere til barna.

Jeg spinner litt generelt videre på denne, Dronningen, dette handler altså ikke spesielt om dine barn. Noen andre nevnte tidligere i tråden at om man har et uselvstendig barn, eller et "sutrete" eller engstelig barn, så har man kanskje lett for å bekrefte deres engstelse ved å trøste dem litt mer enn "nødvendig" - men det som jo egentlig er viktigst, er å hjelpe dem til å bli mer selvstendige og trygge. Nå tror jeg ikke man kan lære barn å bli trygge uten at de føler seg trygge, altså, så jeg mener ikke at man skal skremme dem eller utsette dem for situasjoner som de føler seg helt maktesløse i, men akkurat det med å la dem forsøke seg på utfordringene på egen hånd, og å kanskje heller stille litt ekstra krav til dem enn å lempe på kravene (samtidig som de må være trygge på at de kan få hjelp og støtte dersom de virkelig trenger det) kan være lurt.

Jeg mener, noen unger er "naturlig" selvstendige og uavhengige, og det er lett å slippe dem løs uten bekymringer, men det er jo de som ikke selv krever å få være selvstendige som mest trenger å "tvinges" til å være det likevel. Det er ganske fryktelig med halvvoksne og voksne mennesker som ikke greier å ordne opp i noe på egen hånd, og som det aldri har blitt stilt krav til fra foreldrene. Det er dårlig gjort. Som 007 sa: asfalten kommer før eller senere uansett. Og de "skjøre" personene trenger kanskje ekstra trening under trygge forhold på å lære seg å håndtere det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.