Sv: Verdens sterkeste barn
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Den handler on tenåringer. Meg bekjent pleier de å være over seks år gamle. I tillegg er den skrevet via et ikke akkurat objektivt forum med link til en dansk bodybuilderside, uten kildehenvisninger til forskningsmateriale.
Olympiatoppen, som jeg regner med har ekspertkunnskap om dette er ikke enig med deg, ei heller pasienthåndboken som det er henvist til over her. Og igjen, det er ikke moderat trening og bevegelse man reagerer på, men det ekstreme i akkurat denne artikkelen om dette barnet. Den skriver ikke bare om vekttrening et par ganger i uka, men trening et par timer om dagen.
Det er nettopp som du sier, det er tilnærmet ingen forskning, hverken for ELLER imot styrketrening i ung alder.
Hverken Olympiatoppen eller pasienthåndboken har konkret forskningsmateriale å gå etter de heller, så hvordan kan du da si at det jeg mener er feil? Ei heller at jeg kan si at det du sier er feil da men.
Artikkelen sier så:
"Videre forteller han at gutten trener to til tre timer daglig, fem dager i uken. To av dagene er det vektløftning som står på programmet. De andre dagene trener han vanlig gymnastikk. Men i helgene har han fri, sett bort ifra en liten uttøyningøkt på søndagen."
Og det sier heller ingen ting om hvordan intensitet det er i løpet av øktene, en økt på 30min kan være like hard som en økt på 2 timer.
Kommer ann på hvor mye pauser det er mellom øvelser/sett osv.
Så en økt på 2timer trenger ikke å være så ille.
|