Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med tidlig skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-09, 12:00   #32
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke alle er så positive til tidlig skolestart generelt, men flere har lest Tjorvens tidligere innlegg om datteren sin, og er positiv i akkurat dette tilfellet.

Jeg tenkte i grunn ikke på Tjorvens datter spesielt, men at så mange vurderte det for sine egne barn, uansett om de var født i januar eller september

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

J

Det er ingen automatikk i at de faglig sterke barna får god behandling i norsk skole i dag. Alt kommer an på skolens og lærerens innstilling, skolens økonomi og foreldrenes kapasitet til å tale barnets sak. Det er fremdeles mange barn som går gjennom barneskolen uten å møte faglige utfordringer. De lærer seg ofte dårlige arbeidsvaner, og kan også utvikle adferdsproblemer. Hvorfor jevner det seg ut? Er det fordi barn utvilker seg i rykk og napp, eller fordi det faglig sterke barnet sitter på vent i 3-4 år, fram til resten av klassen har tatt ham/henne igjen? Jeg mistenker at det ofte er slik at skolen ikke evner å tilpasse til de faglig sterke barna, og at disse barna ofte går i en faglig meningsløs skole i flere år.

Nei, enig i det. Men det er et større fokus på det i dag, og man vet i det minste at det skal tilpasses også de sterke. Da jeg gikk på barneskolen, var det ikke engang et tema. Nå er det offisiell politikk og står i læreplaner. Det betyr i hvert fall at stadig flere får utfordringer tilpasset sitt nivå, selv om et vedtak selvsagt ikke automatisk vil si at alt retter seg på alle skoler.

Når det gjelder "utjevning", så tenkte jeg mest på funskjsonsnivå, og den sosiale modenheten. Det er også lettere å nivådifferansiere undervisningen når basiskunnskapene sitter.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.