Sv: Grove vafler?
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Nå må jeg banne litt i sunnhetskjerka
Jeg syns egentlig grove vafler er skikkelig vondt, og lager vafler veldig skjelden, så jeg kan lage gode, usunne når jeg en skjelden gang spiser det. I pannekakene kunne jeg nok dristet meg til litt grovt mel, men min vanlige pannekakeoppskrift tillater ikke det (oppskriften er: gå på prix, kjøp en pakke ferdige åmli pannekaker, varm opp og server)
Jeg kan skjønne at man kan sende med grove vafler i steden for brød, men om noen inviterer meg på vafler til kaffen, med brunost eller syltetøy, og serverer djevelens verk med havregryn og sammalt mel, eller rugmel, ja da blir jeg ganske skuffa. Det blir omtrent som i heimkunnskapen på lærerskolen, når vi skulle lage fløtegratinerte poteter, og vi måtte lage det med skummet melk. potetskiver flytende rundt i halvklumpete melkefarget vann, nei vet du hva.
Havregrynsvafler smaker ikke særlig grovt, altså. Og ikke kan jeg skjønne at det skal være så spesielt mye grovere, all den tid det ikke er særlig mye fiber igjen på havregrynene?
Men jeg skjønner poenget ang. kosestund og grove vafler. Vi lager vafler såppass ofte (siden jeg ikke tåler vanlig mel, og brødbakst er et ork), og da lager jeg dem grove, f.eks. til søndagsfrokosten, eller til kveldsmat. Men får vi gjester eller virkelig skal kose oss, da blir det ekte vare.