Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?
Opprinnelig lagt inn av kontantstøtteloven
§ 1 - Formålet med loven
Formålet med denne loven er å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes.
Så er det brakt på det rene.
Opprinnelig lagt inn av Teofelia
Det er ikke dobbelmoralsk å benytte seg av lovlige støtteordninger som man har krav på. Jeg synes ikke det er galt eller umoralsk å motta kontantstøtte. Hadde jeg ment det, hadde jeg ikke tatt i mot pengene. Jeg er motstander av kontantstøtten, og jeg ville synes det var bra om den ble borte – også hvis det betød økonomisk tap for meg personlig, men det er ikke fordi jeg synes at de som mottar kontantstøtte får "skitne" penger. Jeg synes bare det er en dårlig måte å bruke statens midler på. Jeg ønsker at disse pengene skal brukes på andre måter, for eksempel til å bygge ut flere barnehageplasser.
Når det gjelder dobbeltmoral så står jeg fortsatt ved det. Kontantstøtte er en ytelse du kan søke om å motta. Ja du kan sette fram krav om å motta den om du er innenfor målgruppen, men om du er imot ordningen, strengt tatt ikke trenger pengene og derved velger å ikke søke så vil ingen komme etter deg og vifte med pengene. Da har du spart staten for en god del penger som naturlig nok kan brukes til andre formål som du forhåpentligvis synes er bedre!? Som kanskje er å bygge nok barnehager eller pleiehjemsplasser.