Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen gang søkt om kontantstøtte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot?
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. 39 17,73%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. 69 31,36%
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. 93 42,27%
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. 2 0,91%
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. 10 4,55%
Annet. 8 3,64%
Dustepåll! 1 0,45%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 00:03   #1
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er i mot kontantstøtten. Jeg synes det er feil å få betalt for å ikke bruke en tjeneste i samfunnet.

Men hva med de som ikke har fått tilgang til tjenesten, men som gjerne vil benytte seg av den?

Jeg synes at så lenge det finnes de som gjerne vil ha barnehageplass i en barnehage med statlig driftstilskudd, men som ikke får, så bør de sponses like mye som de som har fått sponsing i form av barnehageplass. Om pengene brukes til å skaffe annet barnepass eller til å ha en forelder hjemme synes jeg er opp til hver og en, det bør ikke være noen føringer fra staten der.

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 00:07   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Men hva med de som ikke har fått tilgang til tjenesten, men som gjerne vil benytte seg av den?

Det er veldig mange tjenester som ikke alle får tilbud om, men som likevel ikke kompenseres med kontant utbetaling. Det er rett og slett ikke noe som praktiseres andre steder i velferdssamfunnet vårt.

Min bestemor fikk for eksempel ikke pleiehjemsplass da hun første gang fikk behov for det; hun måtte stå på venteliste i flere år. Like fullt fikk hun ikke kontantutbetaling denne tiden.

Min datter fikk ikke plass på musikk- og kulturskolen da vi søkte om det første året. Så jeg noen kontanter av den grunn? Nei.

Jeg synes rett og slett ikke det skal være mulig å veksle inn velferdsgoder i penger. Punktum.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 00:14   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes rett og slett ikke det skal være mulig å veksle inn velferdsgoder i penger. Punktum.

Jeg synes ikke du kan sammenligne kulturskole og barnehageplass da det siste påvirker foreldres mulighet til å gå på jobb mer enn noe annet. Når man har rett på en plass, synes jeg man kan få kompensert for den økonomiske ulempen det er at kommunen ikke greier å oppdrive en plass. Å bli betalt for å ikke velge en offentlig tjeneste derimot, blir feil i mine øyne.

Når det gjelder pleiehjem, får man ikke noen kompensasjon annet enn at man ikke mister den delen av trygden som staten tar når man flytter på pleiehjem. Og der ville vel strengt tatt ikke penger løst noe som helst heller, selv om jeg virkelig håper vi kommer dit hen at man har krav på en plass når man trenger den.

Gammel 17-09-09, 00:16   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ikke du kan sammenligne kulturskole og barnehageplass da det siste påvirker foreldres mulighet til å gå på jobb mer enn noe annet. Når man har rett på en plass, synes jeg man kan få kompensert for den økonomiske ulempen det er at kommunen ikke greier å oppdrive en plass. Å bli betalt for å ikke velge en offentlig tjeneste derimot, blir feil i mine øyne.

Å sammenligne barnehage og kulturskole var litt flåsete ment, men jeg synes i høyeste grad det er relevant å sammenligne barnehage og pleiehjemsplass i denne sammenhengen.

Gammel 17-09-09, 00:21   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å sammenligne barnehage og kulturskole var litt flåsete ment, men jeg synes i høyeste grad det er relevant å sammenligne barnehage og pleiehjemsplass i denne sammenhengen.

Ja, det synes jeg også er relevant. Men jeg er ikke sikker på at jeg synes det er det at man ikke får betalt for å stå i sykehjemskø som bør sette standarden.

Gammel 17-09-09, 00:24   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, det synes jeg også er relevant. Men jeg er ikke sikker på at jeg synes det er det at man ikke får betalt for å stå i sykehjemskø som bør sette standarden.

Poenget mitt er at jeg mener at ingen offentlige tjenester bør kunne tas ut som kontantutbetaling, enten man nå velger å avstå fra dem frivillig eller ikke har mulighet til å benytte seg av dem. Jeg synes det er et kjempeviktig poeng for en fungerende velferdsstat.

Gammel 17-09-09, 00:27   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Poenget mitt er at jeg mener at ingen offentlige tjenester bør kunne tas ut som kontantutbetaling, enten man nå velger å avstå fra dem frivillig eller ikke har mulighet til å benytte seg av dem. Jeg synes det er et kjempeviktig poeng for en fungerende velferdsstat.

Jeg er ikke så sikker, jeg er helt enig i at man ikke skal kunne _velge_ å ta ut velferdsordninger som kontantbeløp. Men at man skal kunne få en kompensasjon/hjelp til å løse floka som oppstår fordi stat eller kommune ikke greier å tilby det den skal, synes jeg er riktig i noen tilfeller.

Gammel 17-09-09, 01:04   #8
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?

Jeg er prinsipielt i mot kontantstøtten, fordi jeg mener at staten heller bør få til full barnehagedekning.
I den perioden min kommune ikke kunne tilby våre barn barnehageplasser, søkte jeg kontantstøtte med god samvittighet, men ville mye heller hatt barnehageplasser.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.