Sv: H, V, KrF og FrP fikk 49,5 % og AP, SV og SP fikk 47,9 %
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Ja, for lavere skatter og mer privatisering er jo den eneste grunnen til at man ønsker et mer libaralistisk og mindre sosialistisk samfunn. 
Alle på blå side er uansvarlige egoister, alle på rød side er ansvarlige medmennesker. Sånn, ferdig stemplet.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg vet godt at det finnes andre grunner også.
Du svarte likevel ikke på spørsmålet. Er det verdt det, når man vet at et sterkt Frp må med på lasset?
Ja, jeg synes det er verd det. Jeg synes den rødfargen AP får når de styrer skuta med SV er farlig for landet. Jeg er like skeptisk til SV som jeg er til FrP. Og større tilhenger av Høyre enn av AP. Da er det helt ulogisk å stemme andre enn Høyre, som er det partiet jeg mener har den mest fornuftige politikken på de fleste områder. Jeg skulle dog gjerne ha sett en Høyre/AP-regjering, men innser at det blir in my dreams, og kun der.
Og selv om jeg ville foretrukket H/KrF/V, så tror jeg at om FrP hadde kommet i regjering, så hadde de måtte jenke seg ganske kraftig og bli ansvarlige. På samme måte som SV måtte svelge kameler an mas. IOg du snakker om sterkt FrP og svakt Høyre? Det var ikke SÅ mange prosentpoeng som skilte dem. I alle fall ikke sett i forhold til de stemmene som skiller AP fra SV.... Og hvis man i tillegg hadde hatt et sterkere Venstre, så tror jeg de borgerlige ville kunne få til mye bra. Men det forutsetter jo at man synes borgerlig politikk er bra 
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg mener at det alternativet der er rimelig urealistisk (med tanke på at vi faktisk lever i et demokrati) og påstår derfor at de som stemmer Høyre, Krf og Venstre, egentlig åpner for Frp-politikk. Hva man ønsker seg, spiller i mine øyne mindre rolle, det er jo greit å forholde seg til realitetene av og til også. Stemte man borgerlig i år, ønsket man et sterkt Frp i regjeringsposisjon.
Nei, man ønsket seg ikke et sterkt FrP i posisjon. Helt anekdotebasert ut fra mine egne ønsker som Høyre-velger. Jeg ønsket meg et sterkt Høyre. Og en regjering uten SV. Som som sagt gir meg like mye gåsehud som FrP. Det er ulike grunner til at de gir meg gåsehud, det skal være sagt, men gåsehud får jeg.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg stemmer ikke taktisk. Aldri. Jeg stemmer for at det partiet jeg har mest tro på fører en god politikk for Norge, også blir størst mulig. I opposisjon, i regjering eller på vippen.
Og så syns jeg mange av dere glemmer at det skjer ganske mye politisk arbeid på stortinget også. Ikke bare i regjeringen. Det er ikke en valgmannsforsamling, liksom. Det å ha to ikke ikke ti Venstrefolk i komitearbeid på Stortinget, det syns jeg er et stort tap.
Hvis Venstre hadde hatt bare et par tusen flere stemmer så hadde det denne gangen vippet over til borgerlig flertall. Det hadde blitt heisan og hoppsan og frem og tilbake, og antagelig en situasjon med enten en mindretalls rød-grønn regjering på Venstres nåde, eller en V/H/KrF-regjering på vekselsvis FrPs og APs nåde. Eller en veksling mellom de to.
Så lenge ikke H + FrP og muligens KrF fikk rent flertall så tror jeg FrP i regjering alltid var helt usannsynlig, så lenge Sponheimen stod der han stod.
Signerer.
FrP hadde stilt betingelser Høyre ikke kunne leve med, og vi hadde få en mindretallsregjering med H/V/KrF. Så er det mulig den hadde blitt styrtet av FrP etter en stund, som hadde gjort det de truet med: sagt nei til ting de egentlig var for, kun fordi de var sure