Sv: Kroppsøving, karakterer og litt til...
Karakter i gym eller ikke.
Som sagt tidligere er jeg glad for å jobbe i barneskolen slik at jeg ikke trenger å sette disse karakterene.
Skal vi fjerne karakteren i gym må vi også fjerne karakteren i kunst og håndtverk, musikk, heimkunskap. Da står vi igjen med de teoretiske fagene som matte, norsk, språk, naturfag og samfunsfag. Hvordan skal da opptakene til vidergående være. Basert på karakterer blir jo litt feil hvis en søker seg til en musikklinje, idrettslinje eller snekkerlinja.
Alle er ikke teoretikere så jeg tror vi hadde skapt større forskjeller hvis vi kuttet ut karakterer i disse fagene.
Jeg lar heller ikke elevene velge lag selv, det tror jeg er veldig ut.
Det som forvirrer meg litt er at gym liksom ikke er et fag. Det må jeg bare få poengtere at det er. Det finnes mennesker med doktorgrader innenfor dette faget. Det stilles prestasjonskrav i skolen spesiellt etter innføringen av kunnskapsløftet. Så lenge gym er et fag i skolen må det stilles krav her også.
Man kan jo diskutere om faget burde tas ut. Kansje det ikke er skolens oppgave å passe på at barn beveger seg. Jeg som forelder ser på det som min oppgave at barna mine er aktive, den aktiviteten en får igjenom en gymtime i uka er i alle tilfelle for liten.
Så lenge gym blir sett på som mosjon så skjønner jeg alle argumentene for å fjerne karakteren, men jeg mener det er et fag på lik linjemed hvilket som helst annet fag i skolen. Derfor karakter og prestasjonskrav.
Sist redigert av chara : 05-01-07 kl 20:15.
|