|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerI en ganske perfekt verden er jeg enig med bina, det hadde vært av det gode om både lege, NAV, arbeidsgiver og arbeidstaker fokuserte på tilrettelegging og at pasienten skal bli frisk. Og jeg kan ikke tenke meg at de ikke ønsker det i teorien, men det er noe med å se hele bildet. Arbeidsgiver ønsker at arbeidstager skal bli frisk, men ønsker kanskje mer en avklaring om hvorvidt vedkommende kan komme fullt tilbake eller ikke. Og endel arbeidsgivere ønsker minst av alt en arbeidstager som bare delvis fungerer i jobb over tid. I hvertfall er det mange arbeidstagere som er i en situasjon hvor de har fått et tilrettelagt opplegg på jobb, og de ønsker å jobbe, men de greier ikke selv å begrense seg mens de ser at de andre løper. Eller de merker blikkene fra de andre som mener at vedkommende "ser jo så frisk ut". Og ender med en nedadgående spiral istedenfor en gradvis tilfriskning. I en sånn situasjon vil en reaksjon fra leger nok være å sykmelde 100% fordi det tross alt er bedre. Jeg husker også endel episoder med arbeidgivere som etterspurte aktiv sykmelding, som for dem var synonymt med å få lønna dekket av NAV mens arbeidstager gjorde sitt vanlige arbeid. Arbeidsgivere kan med andre ord også være en utfordring å samarbeide med.
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Jeg er tildels enig i at å sende til spesialist ikke nødvendigvis bør være løsningen, men at noen utenfra bør ha anledning til å se på hva som er blitt gjort og hvilke planer som foreligger: absolutt!
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Jeg er veldig klar over det, og det er bra. Jeg har som sagt ikke så mye erfaringer fra den siden av bordet slik det fungerer nå, men det var et eksempel på at det ikke bare er på legesiden at samarbeidet er vanskelig. Det er vedlig vanskelig å gjøre noe med sykepengeordningen all den tid det er mange som trenger den slik den er idag av ulike årsaker. Og det er vanskelig å snakke om dette uten å støte eller mistenkeliggjøre en av partene.
|
|
|
#4 |
|
Usedvanlig begavet
I know, og jeg vet at det selvsagt er massevis av dårlige ledere som ikke gidder å løfte en finger for delta i problematikken. Jeg tror møter av typen du beskriver er en veldig lur idè. Litt sånn det fungerer i dag også. Møte med arbeidsgiver, sykmeldt NAV og lege (hvis NAV finne det hensiktmessig!!) etter så og så lang sykmeldingsperiode. Herregud som jeg av og til har mast og kjeftet på NAV for å få til disse såkalte dialogmøtene. Virker av og til som NAV ikke helt har tro på løsningen de selv skal være pådriver for...
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg ble forresten positivt overrasket over arbeidsgiver mot slutten av forrige svangerskap. Jeg ble møtt med et "er du ikke sliten"? Og spørsmål om vi ikke skulle gi meg litt alternative arbeidsoppgaver mot slutten, så fikk arbeidsgiver på sin side løst noen oppgaver de mangla folk til og jeg fikk sitte på kontoret mitt i fred og ro og slapp sykmelding. To poeng til dem der.
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Hvis noen blir 100% sykmeldt på grunn av arbeidsplassen _kan_ det være arbeidsgiver som har feilet eller oversett. Det kan også være en konfliktsituasjon som ikke nødvendigvis har bakgrunn i at arbeidsgiver er vanskelig eller urimelig. Etter ti år som leder har jeg opplevd kun 1 sykmelding på grunn av forhold på arbeidsplassen, en konflikt. Ellers har det kun vært tilfeller hvor årsakene har vært sykdom eller personlige faktorer hvor jeg kun har kunnet støtte og hjelpe etter beste evne.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Det tror jeg også men samtidig tror jeg at den sykemeldte bør være aktiv i forhold til det å komme tilbake på jobb igjen slik at sykepeioden forkortes. Jeg tror ikke at det er så mange ting som blir bra bare ved fred og ro hjemme. Det meste blir jo ofte litt bedre om man er i aktivitet og ikke minst gjelder det utbrenthet og slikt vil jeg tro. |
|
|
|
#8 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Tja. Det kan like gjerne være slik at det å være for kjappe med hel eller delvis friskmelding gjør at pasienten hangler noen uker før det er tilbake i full sykmelding og enda verre utgangspunkt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| høyre, nav, sykemelding |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|