Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Siri møter egne fordommer - rasisme

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-09, 14:04   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Siri møter egne fordommer - rasisme

Jeg ser at råden har dreid av til å handle om Romani-folket. Jeg kan ikke påberope meg noen spesiell kunnskap om folkegruppen, og setter min lit til Glitters redegjørelser her.

Likevel syns jeg også at vi på et tidspunkt må si noe om enkeltmenneskets ansvar. At et folkeslag har vært undertrykt i årtier er selvsagt dramatisk for dette folkeslaget. Men det er mange folkegrupper som har vært undertrykt (jøder, samer, kvener, osv). Det at folkegruppen har vært undertrykt er på ingen måte ensbetydende med at foreldre hindrer barna i å få skolegang, eller at mange velger en kriminell løpebane.

Så hvorfor er Romani-folket overrepresentert i en del triste statistikker? Jeg mener at det må ha ganske mye med deres egen kultur å gjøre. At de i tillegg har blitt undertrykt har ikke gjort saken bedre. Men selv her i Norge, hvor RETTIGHETENE er på plass for alle folkegrupper, så er Romani-folket fortsatt omstreifere som tar lett på loven og tar ungene ut av skolen. Hvorfor gjør ikke samer og jøder det samme?

Kanskje er samene den mest relevante sammenligningen, egentlig, for det er også et folkeslag som på grunn av sitt levesett har vært mye omreisende, og de har blitt undertrykt i sitt eget land. Riktignok har jeg lest meg til at i samiske miljøer er det ganske mye som ikke er akseptert, blant annet homofili. Men ungene går på skole, og de livnærer seg med alminnelige jobber (og noen ved tradisjonell reindrift), ikke ved tigging eller kriminalitet.

Det jeg prøver å si er at innenfor rammene av samfunnet man lever i så kan man velge litt selv også. Det blir for dumt hvis man skal "unnskylde" at folk ikke sender ungene på skole med at de ble undertrykt i et annet land og en annen tid. I såfall kan vel jødene komme unna med det meste.

Vi skal ha forståelse for at kulturen er påvirket av undertrykking, men vi skal ikke "forstå i hjel" og derigjennom akseptere et levesett som bryter norske lover, og hvor barna lider under dette.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:02.