Sv: Om krig, fred, politikk og sånn

Jeg skrev smart svar også skjedde det noe så det ble borte! 
Jaja - essensen er at jeg er en blodkapitalistisk venstreradikal. Ifølge drømmeprinsen.
Det er riktig også. Jeg er mot formueskatt. Jeg blåser riktignok i hvor dyrt det er å ha bil, men ellers er mine holdninger nok ganske blå når det gjelder penger vil jeg tro. Bortsett fra at jeg betaler skatten min med glede da. For det gjør jeg - jeg synes vi har en fin velferdsstat her og jeg synes det er greit å være med på å betale.
Men når det gjelder politikk så er den mest vesentlige setningen som er sagt for mitt vedkommende denne: Man skal dømme et samfunn ut fra hvordan det tar vare på sine svakeste.
Jeg tror nemlig ikke at alle mennesker er i stand til å ta de riktige valgene helt av seg selv. Jeg har ingen problemer med å se at for eksempel når det gjelder fordeling av barselpermisjon mellom foreldre bør reguleres på et minimumsnivå for å sørge for at i de familiene hvor den ene forelderen er totalt ute av banen på hjemmebane så blir han (det er jo som regel han) rett og slett tvunget til å prioritere annerledes en kort periode. Det er helt greit for meg at staten tar denne avgjørelsen.
For det har ringvirkninger langt forbi det enkelte individ en del av de avgjørelsene det enkelte individ tar. Dermed vil det i en del tilfeller være nødvendig at samfunnet rundt har en liten hånd med på rattet. Det vil ikke trengs for de fleste - men for de fleste vil det ikke være noe uoverkommelig problem at staten regulerr en del heller - og for de som trenger at staten er med og styrer så kan det være av avgjørende betydning.
Så for meg blir igrunnen valget stående mellom innslagspunkt på toppskatten og formueskatt og lederlønninger - som jeg har ganske borgerlige meninger om - og hvordan man skal sørge for at vi gjør absolutt alt vi bare kan for å trygge barna til rusmisbrukerne.
Og da er valget lett. Da ender jeg på venstresiden.
Og nei - jeg mener ikke at de er perfekte på å ta vare på de svakeste de heller, men de ofrer dem ihvertfall ikke på alteret til økonomien. Og de tenker ihvertfall litt på dem iblant. Det er utrolig sjelden jeg ser FrP eller Høyre på banen når det skal snakkes om barnevern og utsatte barn og ungdom.
|