Sv: Ryanair
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Bare renspikka tullball fra Ryanair-sjefen O'Leary. Han sier mye og det aller meste han sier er tull og løgn. Det vil aldri bli tillatt med ståplasser ombord i passasjerfly.
For ikke lenge siden ble dette tatt opp og diskutert i Kina. De som promoterte ideen hevdet at de kunne komme opp med en løsning som ville gjøre "ståplassene" minst like trygge som sitteplasser.
Jeg er ganske involvert i flybransjen selv, og kan i utgangspunktet ikke se at dette skal utgjøre en uoverkommelig hindring. Ser da for meg at man beholder "seteradsystemet", men hvor man står med ryggen inn mot en vegg (der hvor man har setet i dag) og spenner seg fast med 5-punkts sele (som brukes i cockpit idag). Da halverer man effektivt plassen som tas opp av hver passasjer.
På kortere innenriksruter (opp til ca. 1-1.5 time) kan nok dette konseptet fungere greit.
Et annet problem man dog må tenke på er evakuering i tilfelle en nødssituasjon. Hele flyet skal kunne evakueres i løpet av 2 (korriger meg gjerne?) minutter, og med dobbel passasjerlast kan jo dette skape problemer 
/TH
|