Sv: Hva synes du om innvandrere?
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Folk flest er greie folk, uansett hvilken etnisk bakgrunn og religion de har - og en drittsekk er en drittsekk uansett nasjonalitet.

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.
Hos mine pakistanske naboer, som er muslimer, er det gubben som blir plassert i heimen med 4 unger mens mor drar på jentetur til Thailand i 3 uker. Er ikke mye uselvstendig og tafatt det kvinnfolket der, altså.
Nå er vel ikke eksempelet du nevner så veldig standarden da... Flertallet muslimske pakistanske kvinner ville ikke reist 3 uker på jentetur til Thailand. Svært få faktisk. Det tror jeg man kan være ganske enig om.
Opprinnelig lagt inn av DM, her.
Jeg synes det er rart at det alltid blir snakk om muslimer når det er snakk om innvandrere.
Tja... er det det? Når man snakker om innvandrere så dreier seg jo diskusjonen som oftest om kulturforskjeller, religion og integrering. Svensker, dansker osv. er også innvandrere ja, men kulturen, språket osv. er så likt vårt eget at det knapt finnes integreringsproblemer i denne gruppen innvandrere.
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Jeg er ikke rasist i den forstand at jeg misliker eller hater mennesker på grunn av hudfarge eller nasjonalitet.
Men, jeg er skeptisk og bekymret for om våre politikere evner å integrere og legge til rette for at vi ikke får en del av de problemene som har vært lenge i andre land, og til dels viser seg her også. Jeg synes det er trist at en del ikke vil lære seg språk og vil holde seg utenfor vårt samfunn. Jeg må innrømme at jeg sikkert kan kalles fremmedfiendlig fordi jeg misliker at kvinnefiendlige/likestillingsmotarbeidende skikker og kulturer skal få lov til å få fotfeste og jobbe for sine bakstreverske grenser her i landet.
Dette gjelder også annen-og tredjegenerasjons innvandrere. Det er ingen tvil om at mange kommer fra land som økonomisk og utviklingsmessig ligger langt bak på svært mange områder, og at det derfor er veldig vanskelig å omstille seg/ønske å omstille seg til våre normer. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at de skal få innflytelse i vårt samfunn. Jeg skjønner også at det er et stort mangfold blant innvandrere, eller muslimer som vi strengt talt prater om her, men noen ganger kan man faktisk fokusere på problemer som er store innenfor en gruppe uten at man samtidig skjønner at ikke alle bidrar til problemene.
Jeg kjenner at jeg er veldig enig med Lykken...
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Og det er klart at dette er et av problemene når det gjelder integrering, menn fra patriarkalske samfunn som Somalia har jo kjempeproblemer når de skal jobbe i Norge og ta ordre fra kvinner, f.eks. Og man kan ikke benekte problemer dersom man har tenkt å løse dem.
Beklager evt. avsporing, Esme, men hvorfor er det så store problemer med integreringen av somaliske menn i Norge? I f.eks. USA så er det jo helt motsatt.
USA-somaliere rett i jobb
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
Nå kjenner jeg litt på fordommene mine her, jeg skal innrømme såpass.
Det HI skriver, minner om oppgulp av alt fra Frp den siste tiden.

Ja, fordommer har fått fotfeste i det ganske land, være seg det dreier seg om muslimer eller Frp' ere....
Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.
Det synes jeg også.
Og er det ikke slik at de fleste innvandrerne i Norge er nordiske? Dansker og svensker mest?
Og ekstremister finnes vel i alle miljøer?
Det er vel ikke så veldig mange ekstremister blant norske og svenske innvandrere vel?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Og etter min oppfatning (er klar over at dette er veldig personlig altså) så har folk, i hvert fall i Oslo blitt latterlig redd for alle som ser mørkhudete ut. Og det er jo en ganske respektløs og mistenkeliggjørende fordom også, det at man ikke sier ifra om en som er mørkhudet sniker i køen, og i stedet stå der og se livredd ut, som om enhver som åpenbart er utlending automatisk er en knivstikkende gærning.
Tror du at en mørkhudet i en eller annen bøgd i avkroks-Norge har det så mye enklere? Tror du ikke at folk der er latterlig mistenkelig og skeptiske til det ukjente de også?