Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags livsstil har du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-09, 17:48   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags livsstil har du?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Det er en liten gruppe type 2 diabetikere som er slanke, og som man ikke helt forstår hvorfor har utviklet sykdommen. Sannsynligvis har den en annen mekanistisk bakgrunn enn den man ser for seg hos fete diabetikere.

Min pappas sambo er i denne gruppen. Hun er i ikke overvektig, har ikke diabetes i familien og går minst 1,5 time per dag med hund samt går med staver og småløper litt noen ganger i uken. Hun spiser sundere enn meg og kunne fra før veldig mye om kosthold og lavkarbo etc. Og så fikk hun diabetes.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 18:35   #2
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Min pappas sambo er i denne gruppen. Hun er i ikke overvektig, har ikke diabetes i familien og går minst 1,5 time per dag med hund samt går med staver og småløper litt noen ganger i uken. Hun spiser sundere enn meg og kunne fra før veldig mye om kosthold og lavkarbo etc. Og så fikk hun diabetes.

jeg er vel det man kan kalle litt overvektig. Skjønt nå har jeg ikke vært i nærheten av en vekt på lenge, og bh'en mine må byttes i mindre kjenner jeg, og de andre klærne er også blitt romsligere. For fem år siden veide jeg 48 kilo, begynte vel å legge på meg for to år siden da jeg satte inn en hormon spiral. Normalt sett pleier jeg å gå 1 time pr dag, lager det meste av maten selv osv. Nå har jeg begynt på blodtrykksmedisiner, to uker siden faktisk, og ser at mye av forandringene som nå har skjedd i forhold til vekt har kommet etter det. Jeg ser ikke ut som om jeg har månefjes lenger. Og får av og på meg ringer. Samler man vann med diabetes?
Jeg har også lest at med diabetes går man ned i vekt. Men det kan umulig gjelde alle. Jeg vet av diabetikere som er vel overvektige.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-09, 19:52   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg har også lest at med diabetes går man ned i vekt. Men det kan umulig gjelde alle. Jeg vet av diabetikere som er vel overvektige.

Overvekt er en risikofaktor for å få diabetes type 2, men ubehandlet sykdom vil over tid gjøre at man går ned i vekt (om man ellers er i energibalanse vel og merke - noe man ofte ikke er om man er overvektig på stigende kurs). Skjønner du forskjellen? Karbohydratene i kosten vil ikke utnyttes (skilles ut i urinen) og man tærer på fettreservene. Ca 90% (om jeg ikke husker feil) av type 2 diabetikere er overvektige ved sykdomsdebut. De siste 10%-ene (som Pelens fars samboer) klør man seg litt i hodet av mtp de bakomliggende sykdomsmekanismene.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.