|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva slags livsstil har du?
Min pappas sambo er i denne gruppen. Hun er i ikke overvektig, har ikke diabetes i familien og går minst 1,5 time per dag med hund samt går med staver og småløper litt noen ganger i uken. Hun spiser sundere enn meg og kunne fra før veldig mye om kosthold og lavkarbo etc. Og så fikk hun diabetes. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg er vel det man kan kalle litt overvektig. Skjønt nå har jeg ikke vært i nærheten av en vekt på lenge, og bh'en mine må byttes i mindre kjenner jeg, og de andre klærne er også blitt romsligere. For fem år siden veide jeg 48 kilo, begynte vel å legge på meg for to år siden da jeg satte inn en hormon spiral. Normalt sett pleier jeg å gå 1 time pr dag, lager det meste av maten selv osv. Nå har jeg begynt på blodtrykksmedisiner, to uker siden faktisk, og ser at mye av forandringene som nå har skjedd i forhold til vekt har kommet etter det. Jeg ser ikke ut som om jeg har månefjes lenger. Og får av og på meg ringer. Samler man vann med diabetes? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
En som trener
|
Overvekt er en risikofaktor for å få diabetes type 2, men ubehandlet sykdom vil over tid gjøre at man går ned i vekt (om man ellers er i energibalanse vel og merke - noe man ofte ikke er om man er overvektig på stigende kurs). Skjønner du forskjellen? Karbohydratene i kosten vil ikke utnyttes (skilles ut i urinen) og man tærer på fettreservene. Ca 90% (om jeg ikke husker feil) av type 2 diabetikere er overvektige ved sykdomsdebut. De siste 10%-ene (som Pelens fars samboer) klør man seg litt i hodet av mtp de bakomliggende sykdomsmekanismene. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|