Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV i utforbakke ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 15:13   #8
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: NAV i utforbakke ...

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

NAV har utfordringer, men å si at de er i utforbakke er kanskje litt overdrevet. De er i en ganske tung motbakke. Hele NAV-reformen er et typisk eksempel på at politikere vedtar ting, uten å helt ha tatt innover seg hvilke enorme kostnader og hvilken påkjenning en så stor reform har.

Det er ingen tvil om at NAV står i en bakke. Hvorvidt den går oppover eller nedover kommer vel an på hvilken side av bordet man sitter på. For en bruker som venter i månedsvis på å få utbetalt sine penger vil dette åpenbart være et problem, mens det fra ledelsen i NAVs side fremstår som en utfordring. Situasjonen i NAV oppsto ikke over natten, men ledelsen i NAV gikk ikke til regjeringen og ba om ekstrabevilgninger før de hadde hele pressen på nakken. For meg virker det som om motivasjonen for å be om ekstrabevilgninger like mye skyldes hensynet til eget omdømme som hensynet til brukernes ve og vel. Hvis så skulle være tilfelle, synes jeg betegnelsen utforbakke på sin plass.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En av grunnene til at folk har svært høy terskel for å oppsøke sosialtjenesten er etter min mening begreper som "sosialen" og nedlatende snakk om bruk av denne tjenesten.

Jeg tror det snarere skyldes innholdet i hva sosialen innebærer som er terskelen, snarere enn at noen bruker begrepet sosialen. Dette vet du selvfølgelig mye mer enn meg om, men for å få utbetalt penger på sosialen (unnskyld bruken av uttrykket ) setter man i praksis sin økonomi under offentlig administrasjon og man blir økonomisk umyndiggjort. Jeg har stor forståelse for at mange i det ytterste vegrer å gå til et slikt skritt.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.