Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når babybilsetet blir for lite - hva kjøper man?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 11:39   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når babybilsetet blir for lite - hva kjøper man?

Vi har Duologic, og jeg synes det er et møkkasete, rett og slett. Det er trangt å sitte i, og jeg mistenker at Blobben ikke kan bruke det helt frem til hun er fire, ikke fordi hun blir for lang, men fordi det er for smalt (og hun er tynn). Isoporskallet har brukket én gang, fordi jeg lente meg over setet da jeg skulle hente noe på andre siden av det. Importøren prøvde seg på at det ikke var ment å skulle tåle at man lente seg mot det, men da jeg kommenterte at et bilsete som ikke tålte at en voksent mennske lente seg over det (med helt normal belastning), umulig kunne være godt nok for kollisjon, skulle de plutselig dekke nytt isoporskall likevel. Jeg ser nå at belastningen det får når Blobben (2,5 år) klatrer opp i det selv, er på grensen av hva isoporen tåler, og det synes jeg er utrolig dårlig.

Det er lett å endre vinkelen i ryggen på det, men den øverste vinkelen er veldig bratt, og Blobben protesterer kraftig på å sitte helt oppreist, fordi hun sier at det er vondt.

På den positive siden sitter det bom fast når det er montert med isofix-festet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 11:45   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nettopp gått til anskaffelse av DuoLogic og jeg opplever det ikke på samme måten som Teofelia. Snupp insisterte på å prøvesitte det og vel satt han trangt, men han er en diger snart-fireåring. Mini sitter veldig godt i det og jeg syns det er genialt med et sete som går an å legges såpass mye ned og hvor man dessuten kan ta med seg det sovende barnet inn i setet.

Jeg vurderte også HTS sitt bakovervendte ISOFIX-sete, men endte opp med DuoLogic etter å ha latt Mini prøvesitte begge to.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 12:08   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Snupp insisterte på å prøvesitte det og vel satt han trangt, men han er en diger snart-fireåring. Mini sitter veldig godt i det og jeg syns det er genialt med et sete som går an å legges såpass mye ned og hvor man dessuten kan ta med seg det sovende barnet inn i setet.

Det med å frakte sovende (eller ikke-sovende) barn, utgjør jo en forsvinnende liten brukstid på setet da, med mindre man bruker setet fra baby-alder, slik vi ikke gjorde. Vi kjøpte setet da Blobben var 14 måneder gammel, og da var hun allerede for tung til å bæres rundt i det.

Jeg synes ikke setet er så aller verst for barn under to år, men jeg synes det virker som de har kompromisset veldig for å få det til å passe også for spebarn, noe som medfører at man kanskje må bytte til et annet bakovervendt sete før barnet har blitt fire år (eller snu barnet lenge før man hadde tenkt). Du sier jo selv at snart-fireåringen din er stor for setet. Prøvde han det med vinterklær på eller nå i vår? Jeg kan for mitt bare liv ikke se for meg at det er plass til Blobben, fire år med parkdress, i det det setet, eller Blobben fire år på langtur.

Det er jo et svindyrt sete, så selv om man sparer utgiften til babysete når man bruker det fra 0 mnd, blir det et veldig dyrt alternativ hvis man må bytte til et annet bakovervendt sete i treårsalderen. Da er det mye billigere å investere i et babysete og et annet, mer normalpriset 9–24 kg-sete. Duologic er jo heller ikke godkjent for mer enn 18 kg, noe som betyr at en del vil måtte bytte sete pga vekt. For oss som først hadde babysete, deretter Duologic og til sist kanskje må bytte til et tredje bakovervendt sete, blir det jo en hinsides dyr løsning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 12:37   #24
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jeg ser de argumentene. Og jeg veide også for og i mot DuoLogicen. (Nå var setet på salg, og det ble veldig mye billigere en HTS-setet, som ikke var på salg, så pris var ikke med i min vurdering.) Jeg tenker som så at hvis vi blir nødt til å bytte sete, så selger vi uansett DuoLogicen.

Snupp prøvesatt setet nylig. Han er godt over 19 kg og en lang stake i tillegg, så at han satt trangt kom ikke som noen stor overraskelse. Jeg har ytterst sjelden på barna mine parkdress når vi kjører bil, så det var ikke med i mine vurderinger. Grunnen til at han prøvesatt var at han insisterte, siden alt nytt er spennende. Han ble muggen over at han ikke fikk sitte i setet mens vi kjørte, så veldig ille hadde han det nok ikke.

Jeg ser dessuten at DuoLogicen tar veldig mye mindre plass i baksetet, nettopp fordi det har ISOFIX. Så vidt jeg vet er det bare DuoLogic og HTS som kommer med bakovervendt ISOFIX-sete. Noe som helt klart var et argument for oss. Jeg har dessuten savnet muligheten til å kunne bære sovende barn inn sittende i setet, da det gjør oss mer fleksible på kveldstid. (Det har noe med mine barn å gjøre. De kan godt transporteres hjem ved leggetid, sovne i bilen og legges over i sengen. Men det fordrer at de ikke våkner under transportetappen fra bil til seng, for da har vi dem rekende oppe til midnatt. Mini sover veldig lett, og jeg har derfor brukt babystolen lenger enn nødvendig fordi hun våkner når vi tar henne ut av Acta Graco Cosmic-settet, hvor hun sover i en sittende stilling. I DuoLogicen, derimot, kan hun "legges" i posisjon én, setet tas ut av bilen og inn på soverommet, som er mørkt, hun legges over i egen seng og fortsetter å sove. Gull verdt.)

Jeg forhørte meg også med et par andre som har brukt DuoLogic på større barn, og fikk jevnt over gode tilbakemeldinger. Men, som sagt, jeg har nettopp anskaffet setet og vet jo ikke om jeg kommer til å være fornøyd om ett år.

Hadde jeg ikke kjøpt DuoLogic hadde det blitt HTS med ISOFIX.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 15:41   #25
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi var ikke fornøyd med Duologic så det ble ikke lenge i vår familie. Det jeg derimot kan anbefale er Britax Fiway. Et stort og godt sete med isofix base. Jenta vår brukte det til hun var ca 4,5 år. En av fordelene med den er at barnet blir sittende veldig høyt og har god utsikt. Det gjør det også lettere å feste barnet i setet.

Gammel 07-06-09, 15:47   #26
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har vært veldig fornøyde med Duologic setet. Vi kjøpte det til Junior for 2 år siden og når Småen blr født så overtok han det, så vi har brukt det både til en 3,5 åring og til et spedbarn. Det sitter bom fast, det er høyt slik at barnet ser ut og komforten virker å være bra, det har i hvertfall vært lite klager og de sovnet begge i setet uten problemer.

Junior var 17 kg og 104 cm (3,5 år) når han sluttet å bruke setet i fjor sommer.

Gammel 07-06-09, 15:55   #27
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vår gutt på 3 år sitter godt i Dl setet sitt. Å han sitter høyt så han får med seg mye ute. Vi trenger hvertfall ikke skifte det ut før han blir 4.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 18:15   #28
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Har britax fixway isofix når det er montert bakovervendt?
Jeg trodde det bare var HTS og duologic som hadde det. Flott hvis det finnes flere!

Gammel 07-06-09, 21:33   #29
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tøtto, her.

Har britax fixway isofix når det er montert bakovervendt?
Jeg trodde det bare var HTS og duologic som hadde det. Flott hvis det finnes flere!

Ja det er kun bakovervendt.
Vi har prøvd mange bilstoler i denne gruppen og dette er det vi totalt sett har vært mest fornøyd med

Du kan lese mer om det her:

http://www.britax.se/fixway07.htm

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.