Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. 73 29,67%
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. 137 55,69%
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. 30 12,20%
Sette sine ben i en kirke? 4 1,63%
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. 2 0,81%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-09, 08:29   #121
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg ser at rine og ElinM har sagt det meste. :nøgd:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 10:05   #122
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Mitt problem ligger i at religion blir presset på barn, og det synes jeg er like negativt samme hvilken gud man ber til.

Du bruker ordet "presset" og det er åpenbart at akkurat dine personlige erfaringer ang. dette er negative. Du er ikke alene om det.

Men er det med det allmenngyldig at det å oppdra barn i en livssynskontekst er negativt?

Det er det selvfølgelig ikke. Selv savnet jeg livssynsrammer i mitt liv som liten. Mine foreldre har et religiøst syn på tilværelsen, men snakker aldri om det noen gang. Jeg hadde hatt stor nytte og glede av at de hadde gjort det, for jeg har alltid vært en søkende person og har opplevd fravær av åndelighet/religion/gudstro som noe negativt i min oppvekst.

Jeg vet at mange har negative opplevelser med religøse organisasjoner/samfunn, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor de har det. Det er mye negativt og skadelig som har foregått og foregår med tanke på lover og regler som begrenser individers liv og påfører skyld, skam og frykt.

For meg er ekte åndelighet helt fritt for alt det der og har kun positive aspekter ved seg. Grunnlaget i mitt livssyn er menneskers frihet til å ta valg som medfører glede og utvikling for dem, og det er dette som formidles til mine barn. Om de senere ønsker å bli del av et kirkesamfunn, er det likegyldig hvilket, om det er humanetikk eller ateisme som fører til lykke, tilfredshet, glede og utvikling i deres liv, så velger de det.

Jeg skjønner at mange har stereotypiske holdninger til dette med religion. Jeg tror det kan være til nytte på mange plan og i mange sammenhenger om man prøver å løsrive seg fra sterotypien.

Gammel 26-05-09, 10:14   #123
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ofte sitter jeg også med en følelse av at de samme ikke er like negative til andre religioner. Jeg sitter faktisk med en følelse av at mange ser ut til å være langt mer tolerante når det gjelder andre religioner enn kristendommen. Er dette bare noe jeg har en følelse av? Står kristendommen "oss" så mye nærmere at det er lettere å rakke ned på den enn på andre religioner? Er det mer akseptabelt å rakke ned på kristendommen enn på andre religioner? Er det litt "kult", og kanskje til og med litt politisk korrekt? Mens man er "kul" og politisk korrekt dersom man viser stor forståelse for og toleranse overfor andre religioner?

Denne følelsen har jeg også, Elin M. (Eller skal jeg kanskje si at jeg nærmer meg en visshet, etter X-antall religionsdiskusjoner på FP )

Det er ikke "inn" å la barna gå i kirken, men det er fryktelig "inn" å være for hijab i politiet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 10:15   #124
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva er en stereotypisk holdning, mener du, Zoë?

Gammel 26-05-09, 10:18   #125
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

En barndom fri fra grunnleggende verdier? Tru'kke det, gitt.

Så ettersom mine sønner ikke er døpt, da hverken min mann eller jeg følte for å stå å lyve i kirken, får de altså ikke grunnleggende verdier i hjemmet vårt.

Tru'kke det gitt.

Sist redigert av Inagh : 26-05-09 kl 10:41.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 10:43   #126
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Er dette bare noe jeg har en følelse av? Står kristendommen "oss" så mye nærmere at det er lettere å rakke ned på den enn på andre religioner? Er det mer akseptabelt å rakke ned på kristendommen enn på andre religioner?

Nei, det er ikke bare noe du har en følelse av. Ja det er lettere å rakke ned på kristendommen; det skyldes nok først og fremst at de fleste har mye mer kunnskap om den enn om andre religioner her. Om det er mer akseptablet å rakke ned på kristendommen enn på andre religioner kan jo ikke besvares generelt (det kommer an på hvilket religiøst standpunkt man har selv), men det er åpenbart mer nødvendig; siden kristendommen er den religionen som i størst grad påvirker samfunnet her, er det også den som har mest behov for kritikk.

Ben "that wasn't so hard, was it?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 10:43   #127
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Hva er en stereotypisk holdning, mener du, Zoë?

At man med "religion" automatisk tenker på et konservativt kristent syn på tilværelsen.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Så ettersom mine sønner ikke er døpt, da hverken min mann eller jeg følte for å stå å lyve i kirken, så får de altså ikke grunnleggende verdier i hjemmet vårt.

Tru'kke det gitt.

DU oppdrar barna dine i en verdikontekst som er viktig og riktig for deg/dere.
JEG gjør det samme med mine - og om det for min del innebærer gudstro, så er det like greit som at andre velger at fravær av det samme.

Gammel 26-05-09, 10:45   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

J
Samtidig er det helt essensielt at de får lov til å skape sine rammer for sitt liv etterhvert som de vokser opp - men det skjer selvfølgelig ikke i et verdivakuum.

Religion og livssyn er ikke nødvendigvis det samme som verdier. Det minner meg om en dame jeg møtte som lurte på hvilken religion jeg tilhørte, og når jeg svarte "ingen" ble hun helt sjokkert: "Hva?! Har du ingen kultur du da?".

Jeg syns man bør gå i kirken, men syns også man bør ha forståelse for eventuelle hindringer. Jeg syns ikke bør er et dårlig ord, når det handler om relasjoner overfor andre mennesker.

Jeg er ikke livssynsnøytral overfor barnet mitt. Jeg forteller dem at historier han hører om gud og Jesus er eventyr, og jeg sier dette som en sannhet. Jeg forteller at andre tror andre ting, og vi har vært innom litt ulike guder og trosretninger i denne sammenhengen. Glitterbarnet velger selvsagt hva han vil tro på, men siden jeg mener at å ikke tro er best, håper jeg selvsagt at han også velger det.

Sist redigert av Tallulah : 26-05-09 kl 10:57.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 10:47   #129
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke obligatorisk, men jeg synes man bør.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 10:51   #130
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rligion og livssyn er ikke nødvendigvis det samme som verdier.

Nei, selvfølgelig er det ikke det. Om man ikke definerer seg innunder et spesielt livssyn, så har man selvfølgelig et eget sett med verdier.

For meg henger mine verdier tett sammen med mitt livssyn (men også mitt politiske syn), og jeg kan ikke se at jeg skulle kunne skille dette i det oppvekstmiljøet jeg tilbyr mine barn hjemme.
Jeg synes ikke det er nødvendig heller, og det er det jeg prøver å få sagt i denne tråden, uten at jeg på noe som helst tidspunkt har ment at andre burde gjøre det samme.

Gammel 26-05-09, 11:05   #131
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Om det er mer akseptablet å rakke ned på kristendommen enn på andre religioner kan jo ikke besvares generelt (det kommer an på hvilket religiøst standpunkt man har selv), men det er åpenbart mer nødvendig; siden kristendommen er den religionen som i størst grad påvirker samfunnet her, er det også den som har mest behov for kritikk.

Jeg vet ikke helt om jeg kjøper det argumentet. Er det ikke like nødvendig å kritisere andre religioner også, for å hindre at de får større påvirkningskraft i samfunnet? Dersom man kritiserer en religion og rakker mer ned på den, vil det vel gi større åpning for andre religioner? Dessuten tror jeg at for sterk nedrakking kan føre til en motreaksjon i form av en ny "vekkelse" før eller siden. Det fører også til sterkere motpoler. Det er jo forøvrig ikke religionen som er problemet, men de som utøver religionen på en fanatisk eller intolerant måte. Men det er jo ikke noe bedre å være intolerant tilbake heller.

Og selv om man er kritisk til en religion trenger man vel ikke å være udelt negativ, som jeg kan få inntrykk av at mange er. Jeg mener at religion har mange positive sider ved seg også og har ført mye godt med seg. Jeg får inntrykk av at enkelte ser på kristendommen som fandens verk, og det blir alt for unyansert for meg.

Jeg kjenner jeg er veldig kritisk til mye av det kristendommen står for og de mange kristne hevder. Men når jeg f.eks. her inne leser i diskusjoner hvor kristendommen rakkes ned på, når dens kulturelle betydning for vårt samfunn ubetydeliggjøres, osv. da kjenner jeg faktisk at jeg reagerer og havner i en forsvarsposisjon. Selv om jeg altså egentlig er veldig kritisk og ikke troende kristen selv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 11:08   #132
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns man skulle hatt et kritisk øye på alle religioner og livssyn. Dersom man ikke stiller stiller spørsmålstegn ved gitte verdier, vil man fort kunne lukke øynene for udemokratiske og undertrykkende praksis, en slags stilletiende aksept - trur jeg.

Gammel 26-05-09, 11:19   #133
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg henger mine verdier tett sammen med mitt livssyn (men også mitt politiske syn), og jeg kan ikke se at jeg skulle kunne skille dette i det oppvekstmiljøet jeg tilbyr mine barn hjemme.

Men altså, tror du at du hadde hatt veldig annerledes verdier hvis du tilhørte et annet livvsyn? Jeg mener at det finnes et mer eller mindre universielt sett med grunnverdier ala kardemommeloven som finnes i så godt som alle kulturer, også er det andre mer nyanserte som er mer kulturavhengige, ikke religionsavhengige.

Gammel 26-05-09, 11:36   #134
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Men altså, tror du at du hadde hatt veldig annerledes verdier hvis du tilhørte et annet livvsyn? Jeg mener at det finnes et mer eller mindre universielt sett med grunnverdier ala kardemommeloven som finnes i så godt som alle kulturer, også er det andre mer nyanserte som er mer kulturavhengige, ikke religionsavhengige.

Nei, det tror jeg ikke - dette har du helt rett i.

Det er når de store filosofiske spørsmålene kommer, at livsynsperspektivet mitt trer inn (Meningen med livet, hva skjer etter døden etc.)
Andre verdier jeg har med utgangspunkt i mitt livssyn kan gjerne være prikk like verdiene til mennesker med et helt annet livssyn.

Poenget mitt er at jeg synes ikke det er automatikk i at å påvirke barne sine mtp livssyn er en negativ ting per definisjon.

Gammel 26-05-09, 11:42   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Poenget mitt er at jeg synes ikke det er automatikk i at å påvirke barne sine mtp livssyn er en negativ ting per definisjon.

Nei, det syns ikke jeg heller. Jeg syns derfor det er helt OK at kristne døper barna sine, hvis de har tenkt til å følge det opp. Akkurat som jeg syns det er helt greit jeg forteller sønnen min at gud ikke finnes. Ikke bare at jeg ikke tror han ikke finnes. Som jeg sa, så foretrekker jeg selvfølgelig at han blir ateist som oss, men jeg vil respektere andre livvsynsvalg han tar også, til en viss grad. Jeg hadde helt oppriktig blitt veldig lei meg hvis han valgte å bli fundamentalistisk religiøs, men jeg må jo akseptere det også.

Gammel 26-05-09, 11:55   #136
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er ikke "inn" å la barna gå i kirken, men det er fryktelig "inn" å være for hijab i politiet.

Nå var vel jeg og Ulvefar blant de som hadde mest motstand mot å la barna gå i kirken i en av fjorårets store diskusjoner om dette, men med samme grunnsyn (ønske om et krystallklart skille mellom religion og stat) så er vi jo også veldig mot hijab i politiet. Konklusjonen er muligens at vi ikke er så veldig "inn", og det var jo i og for seg ikke noen nyhet.

Gammel 26-05-09, 14:07   #137
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nå var vel jeg og Ulvefar blant de som hadde mest motstand mot å la barna gå i kirken i en av fjorårets store diskusjoner om dette, men med samme grunnsyn (ønske om et krystallklart skille mellom religion og stat) så er vi jo også veldig mot hijab i politiet. Konklusjonen er muligens at vi ikke er så veldig "inn", og det var jo i og for seg ikke noen nyhet.

Jeg tenkte ikke på deg og Ulvefar spesielt altså. Kanskje dere ikke er så "inn" (ikke jeg heller for den del) men dere er i det minste konsekvente, og det respekterer jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 14:12   #138
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet, skal du virkelig ta opp den diskusjonen igjen?

Jeg mener at det skal være et alternativ til skolegudstjeneste i julen og mener at hijab i politiet er greit. Jeg er faktisk ikke inkonsekvent her. Og om du mener at jeg bygger mine meninger ut fra et ønske om å være "inn" så får du nå bare gjøre det.

Gammel 26-05-09, 14:15   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tenkte ikke på deg og Ulvefar spesielt altså. Kanskje dere ikke er så "inn" (ikke jeg heller for den del) men dere er i det minste konsekvente, og det respekterer jeg.

Nei, vi andre er bare inkonsekvente, snillistiske motejagere. Vi hater kristendommen og syns islam er schempeksotisk. Der har du Esme og meg i et nøtteskall.

Gammel 26-05-09, 14:18   #140
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi andre er bare inkonsekvente, snillistiske motejagere. Vi hater kristendommen og syns islam er schempeksotisk. Der har du Esme og meg i et nøtteskall.

Og meg! Og meg!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.