|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#122 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Du bruker ordet "presset" og det er åpenbart at akkurat dine personlige erfaringer ang. dette er negative. Du er ikke alene om det.
![]() |
#123 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne følelsen har jeg også, Elin M. (Eller skal jeg kanskje si at jeg nærmer meg en visshet, etter X-antall religionsdiskusjoner på FP |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Slumrende Ullteppe
|
Så ettersom mine sønner ikke er døpt, da hverken min mann eller jeg følte for å stå å lyve i kirken, får de altså ikke grunnleggende verdier i hjemmet vårt.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 26-05-09 kl 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Nei, det er ikke bare noe du har en følelse av. Ja det er lettere å rakke ned på kristendommen; det skyldes nok først og fremst at de fleste har mye mer kunnskap om den enn om andre religioner her. Om det er mer akseptablet å rakke ned på kristendommen enn på andre religioner kan jo ikke besvares generelt (det kommer an på hvilket religiøst standpunkt man har selv), men det er åpenbart mer nødvendig; siden kristendommen er den religionen som i størst grad påvirker samfunnet her, er det også den som har mest behov for kritikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
By the Sea
|
At man med "religion" automatisk tenker på et konservativt kristent syn på tilværelsen.
![]() |
#128 |
Glamorøs
|
Religion og livssyn er ikke nødvendigvis det samme som verdier. Det minner meg om en dame jeg møtte som lurte på hvilken religion jeg tilhørte, og når jeg svarte "ingen" ble hun helt sjokkert: "Hva?! Har du ingen kultur du da?".
Sist redigert av Tallulah : 26-05-09 kl 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
By the Sea
|
Nei, selvfølgelig er det ikke det. Om man ikke definerer seg innunder et spesielt livssyn, så har man selvfølgelig et eget sett med verdier.
![]() |
#131 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Jeg vet ikke helt om jeg kjøper det argumentet. Er det ikke like nødvendig å kritisere andre religioner også, for å hindre at de får større påvirkningskraft i samfunnet? Dersom man kritiserer en religion og rakker mer ned på den, vil det vel gi større åpning for andre religioner? Dessuten tror jeg at for sterk nedrakking kan føre til en motreaksjon i form av en ny "vekkelse" før eller siden. Det fører også til sterkere motpoler. Det er jo forøvrig ikke religionen som er problemet, men de som utøver religionen på en fanatisk eller intolerant måte. Men det er jo ikke noe bedre å være intolerant tilbake heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg syns man skulle hatt et kritisk øye på alle religioner og livssyn. Dersom man ikke stiller stiller spørsmålstegn ved gitte verdier, vil man fort kunne lukke øynene for udemokratiske og undertrykkende praksis, en slags stilletiende aksept - trur jeg.
![]() |
#133 |
Glamorøs
|
Men altså, tror du at du hadde hatt veldig annerledes verdier hvis du tilhørte et annet livvsyn? Jeg mener at det finnes et mer eller mindre universielt sett med grunnverdier ala kardemommeloven som finnes i så godt som alle kulturer, også er det andre mer nyanserte som er mer kulturavhengige, ikke religionsavhengige.
![]() |
#134 |
By the Sea
|
Nei, det tror jeg ikke - dette har du helt rett i.
![]() |
#135 |
Glamorøs
|
Nei, det syns ikke jeg heller. Jeg syns derfor det er helt OK at kristne døper barna sine, hvis de har tenkt til å følge det opp. Akkurat som jeg syns det er helt greit jeg forteller sønnen min at gud ikke finnes. Ikke bare at jeg ikke tror han ikke finnes. Som jeg sa, så foretrekker jeg selvfølgelig at han blir ateist som oss, men jeg vil respektere andre livvsynsvalg han tar også, til en viss grad. Jeg hadde helt oppriktig blitt veldig lei meg hvis han valgte å bli fundamentalistisk religiøs, men jeg må jo akseptere det også.
![]() |
#136 |
Audacious
|
Nå var vel jeg og Ulvefar blant de som hadde mest motstand mot å la barna gå i kirken i en av fjorårets store diskusjoner om dette, men med samme grunnsyn (ønske om et krystallklart skille mellom religion og stat) så er vi jo også veldig mot hijab i politiet. Konklusjonen er muligens at vi ikke er så veldig "inn", og det var jo i og for seg ikke noen nyhet.
![]() |
#137 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenkte ikke på deg og Ulvefar spesielt altså. Kanskje dere ikke er så "inn" (ikke jeg heller for den del) men dere er i det minste konsekvente, og det respekterer jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Mother of Dragons
|
Herlighet, skal du virkelig ta opp den diskusjonen igjen?
![]() |
#139 |
Glamorøs
|
Nei, vi andre er bare inkonsekvente, snillistiske motejagere. Vi hater kristendommen og syns islam er schempeksotisk. Der har du Esme og meg i et nøtteskall.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|