Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Æresdrap på norsk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-09, 07:19   #12
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Æresdrap på norsk

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, men mener du at Brutus har rett? For eksempel her:

Jeg mener at han har rett i det innlegget jeg siterte. Nemlig at drap-selvdrap her i Norge ikke automatisk kan sammenlignes med drap i andre kulturer. Og at det er stor forskjell på om drap er forankret i kulturen og samfunnet. Ja, det er partnerdrap her i Norge, men de som gjør det blir straffet. Det som å sammenligne drap av enkeltpersoner her i Norge med henrettelser i USA - klart at resultatet er at noen dør, men det er et helt annet system når staten gjør det enn når enkeltpersoner gjør det. Jeg synes det er åpenbart at hvis aksepten for partnerdrap blir akseptert i kulturen så er det mye verre samfunnsmessig. Jeg er selvfølgelig enig i at for den som er i fare for å bli drept, eller familient til den som blir drept er det nøyaktig like ille.

Og ja, jeg skjønner at man kan bli så provosert at man hopper på alt en person sier, men man må nesten diskuterer på argumentene. Og da ser det litt rart ut når man protesterer på alt vedkommende sier.

Når det gjelder drap-selvdrap her i Norge så tror jeg at vi aldri kommer ned i null. Drap foregår i alle kulturer og samfunn. Selvfølgelig er motivasjonen den samme i alle tilfellene. Sjalusi, eietrang, tapsfølelse etc. Følelsene er de samme uansett om drapet foregår i Norge eller i andre land. Om aksepten i Norge er stor for denne type drap? Nei, det tror jeg ikke. Men det kan virke slik, spesielt internett har blitt en arena for at folk med avvikende holdninger samles. Det er viktig å huske på (også her på fp at størsteparten på nettet er lesere), det at det ser ut som om en stor andel støtter partnerdrap på nettavisene kan være de samme folkene som har skrevet på vg, dagbladet etc Skrev noen av dere noe på nettavisene? Neppe. Det hadde i alle fall ikke jeg orket.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.