Sv: Karensdager
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Min erfaring er også at det er lett å bli sykemeldt, men det er kanskje fordi jeg aldri har gått til legen uten meget god grunn. På den annen side; det mener vel alle.
På grunn av en del uheldige omstendigheter i vinter, så var jeg helt på felgen. Jeg sov ikke, jeg overspiste, jeg hadde konstant hjerteklapp og til slutt svimte jeg av. Jeg gikk til legen og beskrev hva som hadde skjedd rundt meg. Før jeg overhodet hadde kommet med mine symptomer fikk jeg tilbud om sykemelding. Det ville jeg ikke egentlig ha, og han fortalte meg om avventende sykemeldinger. Det passet perfekt for meg, og gjorde at jeg kom meg gjennom vinteren på brukbart vis uten å være nevneverdig borte fra jobb.
Poenget er at legens forslag til løsning var at jeg ble sykemeldt enda det fantes langt bedre løsninger for meg. Først når jeg sa at jeg ikke ville sykemeldes kom han opp med et alternativ. Det alternativet burde vært foreslått først.
Til det første: jeg er ikke sikker på om alle virkelig mener at de er sykemeldt av gode grunner. Jeg må være forsiktig ved valg av eksempler, grunnet taushetsplikt, men der jeg jobbet tidligere hadde vi en kar som var sykemeldt støtt og stadig, ofte på grunn av ryggen. Han jobbet i et fysisk yrke. Men tilfeldigvis drev han med diverse oppussingsprosjekter hjemme nesten hver gang han var sykemeldt. Han ble også påtruffet i vedkløyving, for eksempel. Nå har jeg igjen deltidsjobb hvor jeg har lederansvar, og ser samme tendensen her også, blant NOEN. Ikke alle, og jeg tror ikke en gang jeg skal si mange. Men noen. Har også flere ganger opplevd at folk som ikke har fått innvilget ferie når de ønsket seg blir sykemeldt i tidsrommet hvor de ønsket seg ferie.
Til gjengjeld har du de som ikke sykemelder seg selv når de burde, og jeg har spesielt i ett tilfelle gitt en arbeidstaker beskjed om å gå til lege. Da var det spesielle forhold, og jeg oppfordret henne sterkt til å be om sykemelding. Hun trengte det VELDIG og så det ikke selv.
|