Sv: Disse flaggene igjen
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
jeg har sagt veldig myefør i debatten, orker ikke skrive om igjen. Jeg mener det samme som rine skisserer ovenfor.
Men til deg:
Hvorfor flagger det offentige med norske flagg, hvis det ikke er noen grunn til det? Burde det komme andre flagg på offentlige flaggstenger?
Jeg får lyst til å sitere salig Obstfelder "Her er så rart, jeg er visst havnet på feil klode". Selvfølgelig flagger man med norske flaggg på offentlige bygninger. Selvfølgelig bruker de fleste som går i toget norske flagg. Det er Norges nasjonaldag. 'Det vi diskuterer er her hvor stort problem det er at noen få barn går med andre flagg. Er det så forferdelig at man må lage facebookgrupper, skrive i avisen ogsåvidere? Jeg mener altså at det ikke er det. For å trøste bønna kan jeg si at det norske flagget vaier på min veranda i morgen og mine barn får norske flagg med seg i toget.
Og for å svare på det med grunnlovsdagen. Ja, jeg vet at grunnloven ble underskrevet 17. mai 1814. Jeg vet også at den ble omskrevet i oktober samme år (fordi vi gikk inn i union med Sverige) og at det har vært diskusjoner om vi burde feiret grunnlovsdagen i oktober, men det er ikke så fint vær da, så det er sikkert en dårlig ide.
Jeg satt her og prøvde å kommme på Eidsvollsmenn, men jeg husker bare to. Nicolai Wergeland og Wilhelm Koren Christie. Jeg kan jo utfordre dere til å huske flere, uten noen hjelpemidler. Det er forøvrig Nicolais sønn Henrik Wergeland som har fått æren av å ha startet tradisjonen med barnetog på 17. mai.
Har jeg bevist mine kunnskaper nok til å fremdeles ha lov til å mene at det er helt uviktig, og ikke noe problem i det hele tatt om en bitte liten del av de flaggene vi ser i Flaggtoget i Bergen i morgen ikke er norske?
|