Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er nasjonalitet noe negativt?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-09, 22:25   #11
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er nasjonalitet noe negativt?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vel, jeg synes det er et like stort poeng å komme dit at man ser på hudfarge som et like nøytralt kjennetegn som andre kjennetegn man bruker når man skal beskrive noen.

Vi har adoptivbarn i familien, og for mine gutter er "mørk hud" et like nøytralt og hendig kjennetegn som "fregner" eller "langt hår".

Problemet er selvfølgelig at vi lever i en tid hvor man (heldigvis) er var på at slikt kan tolkes på en rasistisk måte. Men for meg er det et poeng å ikke la "mørk hud" få lov til å være noe som har negativ valør.

Jeg er enig med Zoë og veldig uenig med Skremmeren. Å tie noe "ihjel" blir veldig kunstig, vi må kunne akseptere så åpenbare forskjeller i utseende som noe naturlig. Fortielse kan ironisk nok være med på å gi grobunn for mobbing senere. Jeg vil gjerne være den første som forklarer barnet mitt at mennesker kan ha mange forskjellige slags utseende; inkludert hårfarge, hudfarge og øyenfarge, og at alt er likeverdig. Jeg vil at barnet mitt får høre på en grei måte at grunnen til at "Tore" har mørkere hudfarge enn for eksempel meg er at han ble født av en annen mamma i Etiopia før han kom til mammaen og pappaen sin i Norge. Så vet han det, og forhåpentligvis fnyser han godt om noen senere kommer og sier at Tore aldri vasker seg i fjeset "for se så mørk han er".

Neger er så åpenbart negativt, og når det blir bedt om at man ikke bruker det og opprinnelsen for ordet er så ladet ser jeg ikke noen unnskyldninger for å fortsette å bruke det. Det var interessant å lære at polakk var så ladet i engelsk/tysk versjon, det var ukjent for meg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.