Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa, er du bekymret?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-09, 21:39   #81
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svineinfluensa, er du bekymret?

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Tror jeg hadde droppet å reise, jeg.

Jepp,jeg og.

Gammel 27-04-09, 21:45   #82
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det 1600 registrerte tilfeller? Og hvor mange millioner er det som bor i Mexico City?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:47   #83
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Var det 1600 registrerte tilfeller? Og hvor mange millioner er det som bor i Mexico City?

20 millioner.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:48   #84
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

MMm bare synd hun ikke er meg.
Nå har jeg lest på Folkehelseinstituttet sine sider og er litt mindre bekymret.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:53   #85
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

20 millioner.

Det var enda fler enn jeg trodde. Risikoen er med andre ord ikke spesielt stor.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 22:03   #86
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hører på nyheten nå og da er det mulig tre tilfeller her i Norge.

Så vi får håpe at de ikke har det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 22:12   #87
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det var enda fler enn jeg trodde. Risikoen er med andre ord ikke spesielt stor.

Nå regnes det med at tallet som er oppgitt på smittede og døde i Mexico ikke er helt rett og at myndighetene nok pynter litt på sannheten. Det er stor fattigdom i landet og mange har ikke mulighet til å oppsøke lege.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 22:21   #88
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ganske mange som dør av "vanlig" influensa iløpet av et år i Mexico også vil jeg tro. Man har nok ikke helt oversikt over hva som er svineinfluensa og ikke enda.

Ellers er nok en del grisebønder sur over navnet svineinfluensa.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 22:22   #89
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sa vel nettopp han der overlegen fra FHI at de som hadde fått det i USA, hadde hatt et lett sykdomsforløp. Omtrentlig som en vanlig influensa, med andre ord.
Det dør tross alt en haug med folk av det også.

Gammel 27-04-09, 22:25   #90
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Nøff, nøff! (les: hør, hør.)

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 22:47   #91
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi reiser til Mallorca på lørdag, og man kan vel trygt si at alt dette oppstusset har satt en demper på gleden over å skulle reise. Samtidig er jeg ikke veldig redd, sånn egentlig, men man vil jo ikke gjøre noe som setter barna i fare.

Gammel 27-04-09, 23:14   #92
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Svineinfluensaen som er nå, er samme type som den berømte spanskesyken.

:ForEnGangsSkyldOppdatert:

Da er jo det akkurat det scenariet de var redd for med fugleinfluensaen tidligere.

Leser nå at de snakker om en kombinasjon av svin, fugl og menneskevirus. (ikke svin, gris og menneske som VG sa i går). Da er det jo omtrent det samme som spanskesyken. De fikk vel sjekket det viruset pga mennesker begravd i permafrost og preservert for noen år siden, så det er ikke bare synsing.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 23:34   #93
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg er ikke bekymret.

Gammel 27-04-09, 23:34   #94
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Er Tamiflu reseptbelagt?
Vi vurderer å vaksinere oss hele gjengen. I alle fall ungene.
Kan min firemånedersbabu vaksineres, vet dere?

Gammel 27-04-09, 23:37   #95
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Er Tamiflu reseptbelagt?

Tamiflu er medisin, ikke vaksine.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 23:49   #96
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Da er jo det akkurat det scenariet de var redd for med fugleinfluensaen tidligere.

Altså, det er ikke nøyaktig det samme, men det er samme type. Det er H1 begge deler, fugleinfluensaen er H5.

Den aller største forskjellen mellom svine- og fugle-influensaen, er vel (om jeg husker riktig) at Tamiflu faktisk virker. Med fugle-varianten er man vel ikke like sikker?
Det forskes på fugleinfluensa-vaksine as we speak, men enn så lenge har de ikke klart å få den god nok.

Gammel 27-04-09, 23:50   #97
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Er Tamiflu reseptbelagt?

Tamiflu er ikke vaksine, men den "vanlige" influensavaksinen virker mot denne type influensa, nettopp fordi svineinfluensa er av den første type influensa.

Gammel 28-04-09, 09:32   #98
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

og du må ha resept for å få tamiflu. Dessuten anbefales det å ikke kjøpe det, folk som trenger det pga påvist positiv prøve derimot skal få mulighet til å kjøpe det.

Fugleinfluensa: min mor fikk panikk og fikk tamiflu resept fra leger. Hun ringte visst en del som sa nei først. Dette kostet flere tusen kroner, og en har jo ikke hatt bruk for det.

Norge står vel øverst mener jeg på den lista over land som skal ha vaksine ved evnt utbrudd.

Jeg er ikke bekymret enda. Håper det bare sklir over av seg selv...

Gammel 28-04-09, 09:51   #99
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er litt ambivalent. Jeg blir veldig beroliget av at tilfellene i USA er milde.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 09:52   #100
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er bekymret:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=542639

:har ikke lest hele tråden:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.