Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?
Jeg er jo kvinnelg ingeniør med førerkort på motorsykkel. Så jeg er ikke typisk veldig feminin. Det vil si - det begynner å komme seg, men jeg ble lært i barndommen at det var maskuline verdier som telte og da ble det sånn. Dermed har jeg fordelen av at jeg kan bruke verktly hvis jeg absolutt må.
Men mine mannlige kollegaer ser ut til å fryde seg over å bruke verktøy på ting - det gjør virkelig ikke jeg. Jeg har etterhvert utviklet de feminine sidene mine mer og kan fryde meg over sminke og klær og å ha det pent rundt meg. Jeg kan ikke helt se hvor den påvirkningen skal ha kommet fra siden jeg har tre menn i heimen, ingen kvinnelige slektninger, kun mannlige kollegaer og 2/3 omtrent overvekt mannlige venner. Ergo må det vær noe ved meg da. Jeg antar at det er fordi jeg faktisk er kvinne.
Ungene mine ser jeg at er mer opptatt av pistoler og våpenlek enn jenter er - og det har de absolutt ikke lært i heimen.
Ikke at mine snevre observasjoner gir noen universell sannhet da - det er i høyden datapunkter. 
|