Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 09:14   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror ellers at jo mer tradisjonell man er selv jo mer ønsker man at kjønnsrollene skal være "naturlig" mens om man er som meg som har blitt oppdratt svært kjønnsnøytralt og derfor aldri har fulgt kjønnsrollene kan ikke se noe annet enn at kulturen er veldig bestemmende.

Det tror jeg også. Jeg ser allerede nå hvordan enkelte av de mer tradisjonelle jentene i barselgruppa flasker opp sine jenter til å bli jente-jenter. Selv håper jeg at min sønn skal bli en myk mann, og antar at det er stor sannsynlighet for det, ettersom han vil bli flasket opp med bare "myke menn" rundt seg. Vi velger strategien som vi selv vokste opp med, nemlig at guttungen får være med på det vi voksne driver med, og lære både "manneting" og "dameting". Av den grunn kan min mann strikke og jeg kan snekre og montere butikkinnredning. Det er ikke alltid at det spiller noen rolle hva slags leketøy barna får, heller, man kan leke med det på forskjellig vis.

At noe er medfødt, stemmer sikkert, men jeg tror det er svært store individuelle forskjeller. For å ta oss her i huset, har nok gemalen tidvis mer klassisk feminine verdier enn meg, uten at det er tvil om at han er mest mann.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.