Sv: Straffen til Josef Fritzl
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
Jeg synes det beste er å legge det bak seg og gå videre. Som sønnen min sa da vi snakket om at noen i klassen ble mobbet her om dagen, og jeg spurte ham om han opplevde mobbing. Han sa at de prøvde seg på ham også, og da jeg spurte hva han gjorde da, sa han "da går jeg vekk, og tenker at de er noen stakkars tapere som må si sånt til andre for å føle seg bedre".
Det er en god tanke at man ikke skal bry seg om dem som mobber, men av erfaring synes jeg ikke dette fungerer i praksis. Barn må også lære å stå opp for seg selv og ikke la seg mobbe eller behandles dårlig av andre. Jeg var selv som barn livredd for å ta igjen, noe som endte med at jeg ble en hakkekylling som det var lett å gå løs på fordi jeg ikke forsvarte meg. De barna som tok igjen fikk som regel være i fred. Det handler om å stå opp for seg selv der og da. Det har ikke noe med hevn å gjøre, men å oppnå respekt og ikke gjøre seg til et offer.
Når det er sagt kan jeg ikke se at mobbing kan sammenlignes med Fritzl saken. Straff skal nettopp være straff, ikke hevn. Å forsvare seg mot mobbing blir selvforsvar, ikke hevn eller straff.