Sv: Folks forhold til banning i dag
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg er nok litt dum, for jeg skjønner ikke relevansen, spesielt ikke når eksempelet ditt ikke stemmer. TO banneord i hver eneste setning på disse menneskene? I don't think so. Det blir bare tåpelig å overdrive på den måten.
Ja, nå begynner jeg å lure litt her....: Hva Jan Fredrik Karlsen gjør privat, vet vel du eller jeg lite om. Jeg snakker om at mange kjendiser banner vel mye i jobbsammenheng. Du kan selvfølgelig velge å henge deg opp i om det er to eller fire ganger i hver setning, en gang i annenhver setning, eller hva det nå måtte være.
Poenget: Jan Fredrik Karlsen er på jobb når han er med i Idol, Norske talenter, eller hva det nå er han holder på med for tiden. Når man banner så mye på TV, og i tillegg er langt over 30, år, da mener jeg man har et problem med ordforrådet sitt og at man har en lav språklig bevissthet. Til forskjell fra Stompas elever, der de fleste har et bevisst forhold til banning (en del av mine har ikke det, har til og med eksempler på elever som har bannet på muntlig eksamen i norsk ) ser ikke J.F Karlsen ut til å reflektere nevneverdig over språkbruken sin på TV i beste sendetid. Jeg synes banning kan være et effektivt språklig virkemiddel, for all del.
Brukes det for mye, og i feil sammenheng, som i de tilfellene som er nevt ovenfor, mister det sin kraft, og blir bare tåpelig.
Jeg reagerer like sterkt på personer som sier lissom eller sant, i annenhver setning, så banningen står på en måte ikke i en særstilling hos meg. :kritisk:
|