Sv: Bibelutdeling i skolen
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Det er ALLTID et overgrep å påtvinge barn religion. Like mye med hijab som med å ta barna med på kristne samlinger i Livets ord.
Det har ingenting med at man ser på verken livets ord eller hijab som kvinneundertrykkende, selv om de KAN være det, men har med at barn ikke skal hjernevaskes av foreldre men få lov til å få nøytral informasjon for så å kunne ta sine egne valg.
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Nei, det er en feilaktig konklusjon. Å tvinge noen til noe som helst er undertrykkende. Å velge noe selv i voksen alder er ikke nødvendigvis undertrykkende. Det er også religionsfrihet her i landet, og jeg som ateist har respekt for at folk får drive med religionene sine, så lenge det ikke går ut over noen. Jeg har dermed ingenting i mot at noen bruker hijab eller leser bibel, men jeg vil ikke at noen skal prøve å prakke det på mitt barn.
Jeg mener at det er naivt å tro at alle er i stand til å velge bort hijaben de ble påtvunget som barn. I voksen alder er den allerede allerede blitt en del av kvinnens identitet, og slett ikke så enkel å kvitte seg med. At mange sier at de ikke ønsker det, det tror jeg nok, men man kan jo spørre seg hvor mange som ville brukt hijab om dette var noe som ble introdusert i 20- årsalderen.
|