Sv: Når vi først snakker om plaging av gjess og ender...
Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.
Jeg vet det Industrialisert kjøtt er noe herk egentlig, men jeg klarer jo ikke å la være å spise kjøtt likevel. Men jeg vurderer kylling nå altså... Jeg vil prøve å finne noen som oppdretter på en mest mulig ok måte. Vi spiser lite oksekjøtt og svinekjøtt i det hele tatt, det går mest i kylling, fisk og grønnsaker hos oss.
Det er MYE dyremishandling rundt omkring ja, men noe er verre enn annet. Og akkurat disse endene eller gjessene får tredd en trakt nedover halsen opptil flere ganger daglig, der spiserøret kan risikere å sprekke - det er helt ille! Og sprekker ikke spiserøret, så sprekker leveren. Vanvittige lidelser for dyrene!
Og at fisk kjenner smerte - joda det gjør de nok, men de plages ikke i UKEVIS, de får en rask død etter at de er fisket.
Så jeg syns ikke man kan unnskylde dyremishandling med at "de fleste dyr lider", for noen dyr lider mye mer enn andre. Og det er fortsatt mye jeg selv kanskje ikke vet, men det jeg vet som jeg syns er grusomt - det lar jeg være! 
Vi kan godt spise kjøtt, men da får vi jammen behandle dyrene så pent vi kan og gi dem et verdig liv på veien til å bli mat!
Nå er det vel ikke det jeg påstår heller. Kylling hakker hverandre til døde i bittesmå bur. Der ligger døde og noen ganger spiser burkameratene på dem også. Burene er små, som frimerker å regne faktisk. De er netting, hele veien rundt, det finnes ikke vagler og vet du det er jammen ikke plass for de største kyllingene å bevege seg.
Det jeg prøver å få frem er at det er vel og bra at man får fokus på de eksotiske rettene, men kanskje vi bør starte litt nærmere hjemme desom vi skal kunne påvirke de som bør påvirkes. Nemlig deg og meg, det er få av oss som spiser gåselever like ofte som vi spiser kylling eller biff.
Jeg kunne gått inn på fisken i kummene på torget i Bergen eller hummeren i tanken på en bedre restaurant men lar det ligge for det sier seg selv. Det bør ikke være graden av lidelse som skal bestemme om vi skal si noe eller ei. Dersom et dyr plages på noen som helst måte burde vi faktisk gjøre noe, og ja biffen som en gang var ku hadde det ikke greit den gangen den sto i fjøset. Hvem liker vel å få strøm i baken?
|