Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.
Javel, deg om det. Det er bare så trist at noen mennesker faktisk har fordommer og føler seg hevet over alle de som ikke er høyskole utdannet. Tipper det er mange ufaglærte som jobber i barnehagen til ungene hennes. Eller hun har kanskje en privat barnevernspedagog som passer ungene mens hun selv er på jobb. Alle andre er jo dumme som nek. 
Kråka, jeg tror ikke det var det som var det mente budskapet.
Jeg tror det heller var det at på FP sitter det sikkert mange som synes det er lett å følge opp lekser osv, men man må da ta høyde for at det ikke er et gjennomsnittlig utvalg av foreldre man finner her - her er det mange med gode forutsetninger for å følge opp lekser blant annet fordi utdanningsnivået er høyt.
Og for egen del la jeg da til at selv for de av oss som da skulle ha alt tilrettelagt med kunnskaper og så videre, så er ikke det med å følge opp lekser nødvendigvis noe som går bra. Siden det også handler om å vite nøyaktig hvilke metoder som brukes der hvor det er flere valgbare måter. For eksempel notasjon i matematikk. Det er fort gjort å ødelegge alt barnet har forstått om divisjon - i beste mening - ved å ha en annen notasjon enn den de bruker på den skolen med den læreren.
Og for mange foreldre så er det ikke viljen eller kunnskapene det står på heller. Noen har liv som ikke gir rom til å følge opp leksene flere timer hver dag.
Dessuten så er det mange foreldre - gode foreldre - som ikke sitter og fremdeles husker alt av geometri osv. Jeg har mange venninner som er flotte mødre, men som ikke kan dele et linjestykke i tre eller to ved hjelp av passer. Jeg mener deres barn burde få den hjelpen de trenger de også.
Dermed støtter jeg forslaget om at det er bedre at ungene gjør unna læringen inklusive repetisjon på skolen.
|