Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?
Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.
I min fremmedordbok står det gjensidig avhengighetsforhold, men jeg vet fortsatt ikke om jeg vet hva det betyr. Og kausalitet har jeg faktisk aldri hørt før.

Vil du ha en kjapp forklaring? Sånne ting er veldig greit å kjenne til.
Kausalitet betyr årsakssammenheng - hvis det er en kausal sammenheng mellom to ting, så betyr det at den ene tingen er årsak til den andre. For eksempel er det vel ganske klart at det er en kausal sammenheng mellom røyking og visse former for lungekreft.
Korrelasjon (samvariasjon) betyr at det er en sammenheng, på den måten at hvis den ene faktoren øker, øker den andre også - men sammenhengen er ikke nødvendigvis kausal. Det er for eksempel en korrelasjon mellom røykere og folk med lungekreft - hvis det er flere i en gruppe som røyker, er det også flere som har/får lungekreft. Men det kan også være en korrelasjon mellom ting som ikke påvirker hverandre direkte, men som har felles opphav. Banalt eksempel: Ser man på barneskoleelever, vil antagelig leseferdigheter og skostørrelse være positivt korrelert. Det betyr ikke at man blir flinkere til å lese av å ha store føtter, og heller ikke at man får store føtter at å være flink til å lese, men at disse egenskapene har samme årsak (i dette tilfellet høyere alder).
En korrelasjon kan man finne ved å se på ulike grupper som har ulike egenskaper i ulik grad, og analysere dette og finne ut hvilke egenskaper som ofte opptrer sammen. Når man har funnet en slik korrelasjon, kan man begynne å se på hva som er årsaken til at de ofte opptrer sammen - er den ene av dem årsak til den andre, eller er det noe utenforliggende som er grunnen?