Sv: Hvorfor dreper menn?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg prøve å beskrive hva jeg tror i innlegget etter. Jeg tror at det å være voldelig er noe vi alle har i oss. Jeg tror ikke på "onde" og "gode" mennesker. Det betyr ikke at jeg tror at alle kan bikke over og drepe partneren sin ved en skilsmisse.
Jeg tror det finnes onde mennesker. Det er en av erfaringene jeg har fått etter at jeg begynte i helsevesenet. Det finnes mennesker som får glede og tilfredsstillelse av å gjøre onde handlinger mot andre og som ikke har et fnugg av empati. De er sjeldne, men de finnes. Men det er en digresjon.
Jeg tror som sagt at et partnerdrap er "siste steget på en lang vei". Slik at du (og smilefjes) har helt rett når dere sier at man kan se tegnene på forhånd, man kan "plukke ut" (om ikke med 100% treffsikkerhet) de mennene hvor dette kan skje.
Men jeg tror at grunnen til at folk i det hele tatt beveger seg inn på den veien skyldes faktorer som ligger i oss alle. Og det er det jeg diskuterer, begynnelsen av veien, ikke slutten. Og som jeg sa til smilefjes også - det er nok den diskusjonen dere har som er viktig her og nå. (Det at jeg personlig er mer opptatt av starten, går på andre ting.)
Jeg tror starten for å si det sånn, er de som ikke har særlig respekt for andre, og da heller ikke kona eller samboeren. Jeg tror mange av disse heller ikke har så mye selvrespekt, men en del har det. Kjønnsrollene ligger fortsatt i oss, og det er en god del menn som liker å ha en kone eller samboer, men som ikke ønsker en jevnbyrdig partner. De liker å ha noen å kose med og ligge med, men de har ikke spesielt respekt for henne. Noen har enda sterkere motvilje mot at hun skal bekrefte sin individualitet, hun skal ikke ha noen egne ønsker eller meninger og aldri aldri utfordre ham. En mening som han ikke forstår eller har godkjent, blir en trussel.
For at man skal bli sint og forbannet over at kona/samboer reiser i fra deg, så ligger det et element av at hun har gjort noe for å være slem mot mannen. Det at hun har egne meninger og egne ønsker er noe hun har for å være slem, ikke fordi hun har egne meninger fordi hun er en person som alle andre.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med at "alminneliggjør den typen drap". Dette er den alminnelige måten å bli drept på i Norge. De fleste som blir drept her i Norge blir drept som en følge av nære relasjoner. Vi har ikke folk som går berserk på trikken med gunner (og takk og lov for det). Jeg synes det er kjempeflott at det settes fokus på det, slik at folk (forhåpentligvis) får øynene opp for at dette er en mer reell trussel enn det å bli knivstukket på Karl Johan.
Det jeg mener med alminneliggjøring er at siden det hele tiden blir fremstilt i media blant annet som at dette er noe enhver mann kan gjøre, så ligger det en forståelse i det og en unnskyldning i det, og jeg synes det skyldiggjør offeret.