Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Neida, jeg mener ikke at språket skal fordummes eller at man skal gå ned på et nivå man ikke kjenner seg hjemme, men målet med all kommunikasjon er vel at mottakeren skal forstå budskapet? Og dersom man formulerer budskapet slik at kun et fåtall av mottakerene forstår - da snakker man ikke til allmennheten, men kun til få utvalgte. Og det er vel litt sært på et åpent forum med høy takhøyde?
Jeg synes hverken det er sært eller "dårlig" å henvende seg til et fåtall, selv om det er mange som kan lese det man skriver. Målet med kommunikasjon er, sant nok, at mottageren skal forstå budskapet, men det betyr ikke nødvendigvis at så mange som mulig skal forstå det. Den tiltenkte mottageren er jo nettopp ofte den eller de som skjønner hva man mener!
Når jeg skriver på FP eller i bloggen min, så formulerer jeg meg vanligvis slik jeg selv ønsker å formulere meg, og på en måte som jeg synes passer best til det jeg skal si. Jeg tenker hverken bevisst på å utestenge noen eller inkludere noen; det jeg skriver står som det står, og de som leser det, kan være interessert eller uinteressert, alt ettersom hva slags ting de liker å lese.
(Det hender selvsagt at jeg henvender meg til én bestemt bruker, for eksempel i en diskusjon med vedkommende, og da spiller det selvfølgelig rolle for meg at hun eller han skjønner hva jeg sier. Men jeg ser ingen grunn til å gå inn for at "allmenheten" skal skjønne hvert ord jeg sier, så lenge det ikke er "allmenheten" jeg prøver å nå. (Det gjør jeg nok av i jobben min.))