Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-09, 23:54   #21
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Jeg tror faktisk jeg skulle klart meg veldig bra på den tiden.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:54   #22
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ble en gang satt "tilbake i tid" da jeg skulle bo hos noen Amishkvinner i Latin Amerika.

Wow! Håper du kan fortelle mer om det en gang! Hørtes ut som en utrolig opplevelse!

Gammel 20-01-09, 23:58   #23
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter tre dager hadde jeg vært The village idiot.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:59   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hesjing kan jeg! Hesjestaur har jeg kke vært med og satt opp siden jeg var i 12-årsalderen, men prinsippet husker jeg.

Åh - det er koselig å hesje, det har jeg gjort mye i mitt liv.

Gammel 21-01-09, 00:02   #25
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Tja, hvis jeg hadde hatt en mann som tok seg av de typiske "mannetingene", så skulle jeg klart meg bra.Jeg hadde ikke klart å slakte,men skulle klart å være med etter at jeg ikke ser hva dyr det er.
Jeg er mørkeredd så utedo liker jeg ikke,men må man så må man. Hygiene hadde jeg vel blitt vane med. Det praktiske tror jeg jeg hadde lært fort.
Lære å spinne,veve ol. Lage mat og lagre mat, jo det går seg nok til. Men jeg blir ikke tiltrukket av det livet.
Det er nok med hyttetur uten strøm og do en helg i året.
Det fysiske arbeidet som tar all energi, ingen tid til tv,pc,kos og lek hadde nok vært det største savnet. Leve fra måltid til måltid og at alt blir en rutine. men overlevd hadde jeg nok.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 00:03   #26
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde stortrivdes...

I et par uker.

Gammel 21-01-09, 00:06   #27
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Tatt i betraktning at ingen av ungene mine hadde overlevd fødselen, og at jeg derfor hadde vært gal av sorg; elendig.

Utenom det så har jeg prøvd det meste; klippe sau, karde, spinne på rokk og håndtein, plantefarging, veving, slakting, partering, lage lagringsdyktig mat, plukke frukt og bær, fiske med ulike redskaper, lage fiskegarn osv. Jeg skulle nok klart det.

Et annet spørsmål er hva slags forutsetninger man har. Gardsfruene hadde nok et fint liv, men tjenestetausene, husmannskjerringene, og ikke minst de som levde på legd, de hadde et liv jeg ikke misunner dem. Bestemor mi måtte begynne å jobbe som tjenestepike da hun var 7. Det var visst et helvete.

Gammel 21-01-09, 00:06   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde klart de tradisjonelle manneoppgavene, og skitt, kryp og rotter hadde ikke bekymret meg. Ei heller dyrehold.

...men sying, strikking og denslags?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 00:53   #29
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Tror jeg hadde klart meg bra Kommer fra gard og har en del erfaring med meg derifra.

Hadde vært deilig, for ei stund

Gammel 21-01-09, 01:08   #30
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Jeg hadde selvsagt gått på pynt, vært husfrue som bare delegerte oppgavene videre til inne- og utejentene, drengene, stallkarene, kokka, kusken... har jeg glemt noen nå? Hadde klart 1800-tallet med glans!

Slik som på den gården?

Jeg hadde aldri klart det, eg tipper jeg hadde holdt max et par uker. Jeg er for lat, for svak, for upraktisk og for uvitende - og ikke minst ganske uinteressert. Jeg har håndmelket, klippet sau og spunnet - alt på leirskole i 6.klasse. Det er alt. Jeg kan forsåvidt strikke, men jeg har på følelsen at det ikke helt holder.

Og jeg synes det er pussig at folk romantiserer en livsstil som innebærer skitt, sykdom, høy barnedødelighet, umenneskelig slit og tidlig død - når det ikke er nødvendig. Samtidig har jeg masse forståelse for at mange vil leve på alternativt vis, leve mer miljøvennlig, unngå forbrukerhelvetet, klare seg selv så langt det er mulig, leve i pakt med naturen, dyrke jorda - og så videre. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor de ikke skulle kunne ta i bruk teknologi så langt det er mulig. Og det ligger så definitivt ikke for meg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 01:09   #31
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ble en gang satt "tilbake i tid" da jeg skulle bo hos noen Amishkvinner i Latin Amerika. Selv om forholdene der var helt annerledes så fant jeg raskt ut at til og med min kunnskap fra norske forhold slo mine amerikanske medreisende langt ned i støvlene. Jeg kunne tross alt koke på åpen flamme, hugge ved, og lage en del mat uten å trenge å kjøpe ferdig deig og pulverposer på butikken. Det var litt morsomt i grunnen, men det var slitsomt også. Fordelen der var at det var mye deilig frukt i regnskogen og varme slapp man å tenke på. Klesvask var noe herk.

Jeg vil også fryktelig gjerne høre om den opplevelsen!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 05:53   #32
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Nei. Ganske naturlig i og med at jeg ikke trenger sånne ferdigheter like lite som en 1800-talls bonde trenger å vite hvordan man kjører bil.

Gammel 21-01-09, 06:00   #33
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde selvsagt gått på pynt, vært husfrue som bare delegerte oppgavene videre til inne- og utejentene, drengene, stallkarene, kokka, kusken... har jeg glemt noen nå? Hadde klart 1800-tallet med glans!

Dette var min tanke og Å bo på en husmannsplass har jeg håndtert veldig dårlig.

Gammel 21-01-09, 06:44   #34
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Pandurosåpe eller fett og aske såpe? :inkvisitor:

Fett og aske.

Gammel 21-01-09, 07:22   #35
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Fett og aske.

*Få litt ubehagelige assosiasjoner til Fight Club* Du bor ikke i nærheten av en fettsugingsklinikk vel?

Gammel 21-01-09, 07:30   #36
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Gammel 21-01-09, 07:37   #37
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Det hadde gått temmelig dårlig tror jeg.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 07:41   #38
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde jeg vært født da, så hadde jeg jo fått det inn "med morsmelken", så det hadde nok gått helt strålende. Hadde jeg blitt slengt inn i det i dag, så velger jeg å tro at jeg hadde klart meg helt greit. Man lærer jo etterhvert, liksom.

Ellers er jeg en av dem som drømmer om å være med på Farmen. Etter å ha lest Innhaugfolket av Anne Karin Elstad har jeg blitt utrolig fasinert over måten de levde på på den tiden.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 08:01   #39
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg og mannen hadde klart oss helt fint sammen. Han kan sitt (dyr, fysisk tungt arbeid og veldig praktisk anlagt) og jeg kan resten. Hadde faktisk vært artig å prøvd.

Gammel 21-01-09, 08:35   #40
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan hugge ved. Jeg har vært med på å slakte, og kan utnytte kjøttet ganske godt. Har bare håndmelket meg selv, det gikk ikke noe særlig, men skyldtes vel mest at jeg ikke er noen melkeku. Det kan sikkert læres. Plukker sopp og bær hvert år. Kryp er greit, så lenge det ikke er edderkopper. Jeg kan strikke, jeg har prøvd å spinne, men jeg kan aldri i verden lære å sy.

Det er ikke de praktiske ferdighetene jeg er redd for. Men jeg kunne aldri tenkt meg å leve sånn, er altfor godt vant med varmtvann i dusjen, vaskemaskin og sånt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.