|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
Norsk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
116 | 67,05% |
Engelsk |
39 | 22,54% |
Dansk |
2 | 1,16% |
Svensk |
2 | 1,16% |
Annet, vennligst post |
14 | 8,09% |
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Når mistror du den norske, da? Er det visse oversettere du skyr som pesten?
![]() |
#82 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker originalspråket dersom det er et jeg kan, men det er dessverre bare engelsk og norsk (og forsåvidt dansk og svensk) som jeg behersker godt nok til å lese for moro skyld. Korte tekster (fra aviser o.l.) går så noenlunde på tysk eller latin også, men bare så noenlunde.
![]() |
#83 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker norsk - men leser ofte engelsk skjønnlitteratur på originalspråket. Både fordi jeg trenger å vedlikeholde engelsken min, men også fordi noe alltid går tapt i oversettelser.
![]() |
#84 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker nok å lese på norsk men har ingen problemer med å lese på engelsk eller spansk.
![]() |
#85 |
kamerat
|
I hvert fall når oversettelsen er gjort via et annet språk (som regel engelsk) – det er tilfelle med i hvert fall noen av Murakami-oversettelsene, f.eks. Det er vel ikke helt fritt for at jeg har en del oversettere jeg misliker spesielt også, men jeg er miljøskadd etter å ha jobbet for lenge som språkvasker. (Nå har jeg store problemer med norsken til en del norske originalforfattere også, så jeg er jo naturligvis ekstra, ekstra vrang.)
![]() |
#86 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser nesten alltid på engelsk hvis ikke det er av norske forfattere. Dvs. noen få svensker leser jeg vel stort sett på norsk også, de jubelårene det skjer.
![]() |
#87 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hva tenker du om Kaminkas oversettelser? De er jo oversatt direkte fra japansk vil jeg tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Lille tyrann
Det varierer litt med Murakami. Endel titler er oversatt fra japansk av Kaminka, mens endel andre er oversatt fra engelsk av Kari og Kjell Risvik (for eksempel "Sauejakten", "Trekkoppfuglen", "Hardkokt eventyrland og verdens ende" og "Dans dans dans").
![]() |
#89 |
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg vet at noen er oversatt fra engelsk, men jeg lurte på hva dere synes om Kaminkas oversettelser? Jeg synes språket i dem er ganske fascinerende særlig i Kafka på stranden. Nå tenker jeg nok mest i forhold til det å gjengi filosofi som er veldig vanskelig å fange i europeiske språk fordi grunnforutsetningene er så ulike. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Textrovert
|
Du trenger ikke å unnskylde deg overfor meg. Jeg oversetter jo uansett ikke skjønnlitteratur, så jeg tar det ikke spesielt personlig.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 12-01-09 kl 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg har bare lest Trekkoppfuglen i norsk oversettelse, og var ikke veldig begeistret.
![]() |
#92 |
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?En ting jeg lurer på som kanskje dere kan svare på er hvorfor man velger å oversette via engelsk til norsk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Lille tyrann
Uten at jeg VET, vil jeg jo tro det er fordi det er vanskelig å finne oversettere fra enkelte språk. I dette tilfellet, er det de eldste oversettelsene som er via engelsk.
![]() |
#94 |
|
Jeg synes det virker logisk at det har med dårlig tilgang til oversettere å gjøre, men det virker rart dersom det ikke finnes gode oversettelser verken til svensk eller dansk å ta av. Det er jo snakk om japansk, ikke et stammespråk fra Ny Guinea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg var bare nødt å stemme på svensk, men egentlig så er det et fett. Bøker av svenske forfatter foretrekker jeg dog å lese på originalspråket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk, definitivt. Alt annet blir tungvindt. Lesing er avslapning og underholdning for meg, og da må detvære på norsk. Dansk er vel ogs¨greit, men det er liksom ikke så aktuelt.
![]() |
#97 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Bare norsk, men vurderer å låne meg en engelsk bok for å forbedre engelsken.
![]() |
#98 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker norsk (bokmål eller nynorsk er ett fett). Leser svenske og danske forfattere på orginalspråket.
![]() |
#99 |
Jag har ju hjärna.
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Engelske, svenske, danske og norske bøker leser jeg hest i original språkdrakt. Oversatt litteratur leser jeg vanligvis på norsk, men av og til på engelsk eller svensk. "Suite Francaise," for eksempel, leste jeg på engelsk. Tilfeldigvis. Jeg har planer om å bli bedre i tysk, men det har jeg planlagt i snart femten år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk bokmål! |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |