Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Norsk 116 67,05%
Engelsk 39 22,54%
Dansk 2 1,16%
Svensk 2 1,16%
Annet, vennligst post 14 8,09%
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 16:13   #61
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Jeg foretrekker å lese bøker på norsk, men engelsk og fransk går også fint selv om det tar litt tid.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:11   #62
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å lese på originalspråket så fremt det er mulig for meg. Jeg leser greit både dansk, svensk, norsk og engelsk, men tysk leser jeg såpass sent at jeg ikke gidder.

Oversatte bøker gidder jeg sjeldent lese på andre språk enn norsk med mindre jeg vet at den norske oversettelsen er elendig i forhold til den engelske.

En av de bøkene jeg er mest fascinert over "Kafka på stranden" kunne jeg ikke tenkt meg å lese på noe annet enn norsk ettersom jeg ikke kan japansk.

Jeg synes utenlandske bøker oversatt til nynorsk ofte har godt språk. Gavaldas bøker tror jeg ikke hadde blitt det samme på bokmål for eksempel og jeg har bladd i den engelske oversettelsen av den ene boka og fant ut at jeg foretrekker nynorsken.

Nynorsk er nydelig!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:41   #63
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Ok da, jeg trykket feil.
Originalspråket så sant jeg kan det (norsk, engelsk, svensk og dansk går bra), men ellers engelsk. Men jeg har en tendens til å foretrekke engelske bøker fremfor norske når jeg plukker med meg bøker fra bokhandlene, mannen også, så vi har mest engelsk her. Så dersom jeg ikke kan originalspråket blir det engelsk, selv om den måtte være oversatt til norsk og.
Jeg liker også svensk fremfor norsk av en eller annen grunn.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:46   #64
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Nordiske bøker foretrekker jeg stort sett å lese på norsk (har lest både svensk og dansk, men selv om jeg snakker flytende svensk syns jeg det er tungt å lese).

Men ellers foretrekker jeg å lese engelsk. Både snakker og leser/skriver engelsk flytende takket være flere års utlendighet og engelsk skolegang.

Syns mye blir borte i norske oversettelser av engelsk litteratur. (I filmer og for den saks skyld, er så glad for at vi ikke dubber annet enn barnefilmer her i Norge. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:47   #65
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Så og si utelukkende på norsk. Leser noe engelsk, men det tar så mye lenger tid for meg å komme inn i handlingen da, og jeg blir så fort utålmodig.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:03   #66
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Engelsk og norsk. Leser ca 50% av hver tipper jeg?

Gammel 10-01-09, 18:13   #67
Tine
Nybegynner

Tine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er veldig sjelden jeg leser noe annet enn norsk. Er vi f.eks. på ferie kan jeg lese engelsk men det går sakte og det er nok mye jeg ikke får med meg. Sånn sett burde jeg jo lese masse engelske bøker for å bli bedre i engelsk da.... :-)

Tine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:57   #68
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Dansk.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:25   #69
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For det meste på norsk, også bøker som er oversatt til norsk. Og så prøver jeg meg på ei fransk bok i ny og ne. Jeg har to bøker i bokhyllen som er nordafrikanske (originalspråket er fransk).

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 22:58   #70
Manitoba
Passiv

Standard

Originalspråket - hvis jeg forstår det. Dvs. norske bøker på norsk, svenske på svensk, danske på dansk osv.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:02   #71
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Norsk litteratur på norsk, svensk litteratur på svensk (og jeg liker å lese på svensk), engelskspråklig litteratur på engelsk, og så leser jeg stort sett bøker skrevet på andre språk enn disse på engelsk.

Signerer

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:14   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norsk på norsk, svensk på svensk, dansk på dansk, men det skjer så godt som aldri. Jeg leser nesten utelukkende engelsk litteratur.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:35   #73
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leser veldig fort og mye, på engelsk klarer jeg ikke det, så norsk er det jeg foretrekker. Svensk og dansk går greit, men jeg leser uansett helst norsk, har ikke tålmodighet til å øve meg på å lese lett og flytende på engelsk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 23:43   #74
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nynorsk!

Jeg leser bøker kun på norsk. Engelsken min blir dårligere og dårligere for hver dag som går, så jeg bør egentlig gjøre noe med saken. Ellers leste jeg mange svenske bøker som barn, men å lese fagbøker på svensk synes jeg er pyton. Der er dansk (selvsagt) bedre.

Gammel 10-01-09, 23:55   #75
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fagbøker på svensk synes jeg også er pyton. Da var det nesten så jeg foretrakk tysk. Det hadde mest med fagtermene å gjøre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 08:40   #76
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ellers leste jeg mange svenske bøker som barn, men å lese fagbøker på svensk synes jeg er pyton. Der er dansk (selvsagt) bedre.

Jeg er, forsåvidt enig, bortsett fra, at jeg bliver helt satt ut, av tegnsettingen på dansk.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 09:10   #77
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg leser helst bøker på originalspråket, så lenge jeg behersker det (norsk, nynorsk, engelsk, dansk og svensk).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:56   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg er, forsåvidt enig, bortsett fra, at jeg bliver helt satt ut, av tegnsettingen på dansk.

Haha, ja! Man blir jo helt utslitt av de setningene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 11:37   #79
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Bøker blir lest på norsk.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 11:51   #80
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Ah. Jeg visste at det måtte finnes gode grunner med ikke å kunne tegnsetting.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.